EN MAGISK BERG- OCH DALBANA

Lagom till att Gröna Lund slår upp portarna den 28 april står en ny berg- och dalbana färdig på området mellan Spökhuset och Flygande Mattan. Det är den största investeringen i Gröna Lunds historia och den första attraktionen som helt och hållet följer ett tema – magi. ”Kvasten” är en världsunik och magisk familjeupplevelse där man hänger under spåren, fritt dinglandes med benen, som om man flög på en kvast. Sväva över trädtopparna, svischa förbi Spökhuset och störtdyk mot marken! Allting kan hända när man flyger kvast. Åtminstone om du åker i Gröna Lunds nya bergochdalbana, Kvasten. Påkostat magiskt tema Det är den största investeringen i Gröna Lunds historia med sina 55 miljoner kronor, och det är inte bara själva banan som är påkostad. För första gången någonsin har Gröna Lund byggt en åkattraktion som helt och hållet är temasatt och där varje detalj i miljön följer temat – magi. Stationshuset, där man kliver på Kvasten, är ett gammalt kråkslott som man till och med passerar igenom under sin färd, framför huset bor ett argt troll som spottar vatten och inredningen i huset påminner om någonting hämtat från Harry Potters värld. Världsunik familjeupplevelse Kvasten är en magisk upplevelse som kan njutas av hela familjen, då de unika hängvagnarna gör det möjligt att hålla en så pass låg längdgräns som 110 cm. – Det känns otroligt spännande att kunna erbjuda Gröna Lunds gäster en världsunik attraktion som denna. Med sina unika hängvagnar, sin avancerade bana och sin låga längdgräns är Kvasten den enda av sitt slag i hela världen, säger Gröna Lunds VD, Ulf Larsson. För mer information om Gröna Lund och Kvasten kontakta Pressansvarig Annika Troselius tfn 0708-58 00 50, annika.troselius@gronalund.com. För pressbilder besök Gröna Lunds Bildbank på http://bilder.gronalund.com och klicka på ”Pressbilder”. Skriv in ”Kvasten” i sökfältet uppe i vänstra hörnet. __________________________________________________________ Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks & Resorts Scandinavia AB tillsammans med Kolmårdens Djurpark, Skara Sommarland och Vildmarkshotellet. Tivolit har 30 attraktioner och sju restauranger samt ett varierat utbud av konserter. Företaget har ca 80 årsanställda och sysselsätter tillsammans med hyresgäster ytterligare 1400 säsongsanställda. Gröna Lund har ca en miljon besökare per säsong och omsätter ca 348 miljoner kr, vilket gör tivolit till en av landets ledande besöksattraktioner.