Konsulter från Grontmij undervisar studenter om byggstenar i BIM-projektering

Jonas Brodd och Peter Nyberg på Grontmijs enhet Installation lämnar under några dagar i höst kontoret i Stockholm för att undervisa studenter på KTH och Uppsala universitet i BIM-projektering.

De började arbeta på Grontmijs Installationsenhet tidigare i år och är båda relativt nybakade byggnadsingenjörer. I arbetet på Grontmij har de kommit i kontakt med 3D-projektering och kom snart på idén att lära ut sina kunskaper till studenter.

– Vi kände båda att vi saknade undervisning i viktiga delar av BIM när vi studerade. Det känns kul att få komma tillbaka till skolan och träffa studenter, säger Peter Nyberg.

Building Information Modeling (BIM) är en förhållandevis ny process som går ut på att skapa en informationsmodell av ett projekt i 3D, där information ska kunna hämtas av alla projektets deltagare. BIM underlättar exempelvis samgranskning mellan olika teknikområden i ett projekt och efterfrågas av allt fler kunder eftersom processen ger en bättre överblick.

– En 3D-modell i BIM-verktyget Revit byggs upp av familjer, man kan kalla det för dataprogrammets byggstenar. Alla byggnadens delar i modellen, som till exempel dörrar, väggar och tak är exempel på familjer, och det är skapandet och hanteringen av dessa som vi vill lägga tyngden på. Det är en bra kunskap att ha med sig ut i arbetslivet, säger Jonas Brodd.

Zeev Bohbot som är ansvarig för utbildningsinriktningen Arkitektur för högskoleingenjörer vid Kungliga tekniska högskolan, KTH, håller med.

– För att kunna jobba i projekt med komplicerade geometrier behöver studenterna djupare kunskaper i BIM-projektering än vi hittills gett dem, därför blev vi positivt inställda när Jonas och Peter hörde av sig. Förhoppningen är att studenterna genom den här typen av fördjupning ska kunna bidra på ett bra sätt på direkten när de kommer ut på en arbetsplats, säger Zeev Bohbot.

• arkitektur för högskoleingenjörer
  • revit