Grontmij ordnar VVS i Gävles nya fotbollsarena

Grontmij har fått i uppdrag att projektera luftbehandlingsanläggningen och att stå för byggledning och kontroll av rörinstallationer i den kommande fotbollsarenan i Gävle. Arenan ska vara klar 2015 och kommer att ligga i Gavlehov arenaby och blir hemmaarena för Gefle IF i fotbollsallsvenskan.

Den nya fotbollsarenan i Gävle ska utgöra en del av Gavlehov arenaby som redan hyser Läkerol Arena – Brynäs IFs hemmaarena i Svenska Hockeyligan – Gunder Hägg friidrottsarena, Gävletravet och tennisarenan GTK-hallen. Som ytterligare element i området planeras en multisportarena och ett friluftsområde.

Den nya fotbollsarenan planeras för 6000 sittande åskådare alternativt 5500 sittande och 1000 stående. Långsidesläktarna planeras få tak medan kortsidorna, som det verkar just nu, kommer att få flyttbara läktare från Strömvallen, den äldre anläggning som Gefle IF spelar på idag.

Till en början kommer Grontmijs åtagande framför allt handla om den norra långsidesläktaren som kommer innehålla omklädningsrum, kansli för Gefle IF och restauranger och caféer. Den del av uppdraget som handlar om projektering utförs åt en luftbehandlingsentreprenör, medan bygglednings- och kvalitetskontroll sker på uppdrag av fastighetsägaren Gavlefastigheter AB, helägt av Gävle Kommun. Totalentreprenör är Gävleföretaget Byggtec.

– Vi är glada och stolta över att få bidra till det nya arenaprojektet i Gävle, säger Lars Janols, affärsenhetschef på Grontmij i Gävle.

– Under lång tid har vi verkat för att stärka vår kompetens och erfarenhet inom vvs, och att vi fått det här uppdraget är ytterligare bevis på att vi är på rätt väg.

Den nya fotbollsarenan ska bli en åretruntarena och kommer därför få konstgräs.

Första spadtaget ska tas nu på söndag 13 april, och arenan ska stå klar inför säsongen 2015. Total budget för projektet är 140 miljoner kronor.

Nästa steg i utvecklingen av området Gavlehov arenaby blir multisportarenan som ska stå klar i slutet av 2015.

Bild: Johan Skoog Arkitektkontor AB