Grontmij rekryterar divisionschef från Sweco

Christian Ljungdahl blir ny chef för Samhällsbyggnadsdivisionen på Grontmij. Han lämnar därmed Sweco där han idag är regionchef för järnvägsverksamheten i Stockholm. Han tar också plats i ledningsgruppen för Grontmij Sverige.

Christian Ljungdahl har en tydlig järnvägsprofil: han arbetade på Vectura som ju gick samman med Sweco förra året, och han har också en bakgrund på Banverket Projektering och Green Cargo.

– Min erfarenhet från olika typer av organisationer - inom entreprenad, försäljning och konsultverksamhet - kommer att bli nyttig när samhällsbyggnadsområdet på Grontmij ska utvecklas, säger Christian Ljungdahl.

– Christian Ljungdahl kommer att ha en nyckelroll i vårt fortsatta arbete för att expandera, säger Grontmij Sveriges vd Jeroen van der Neut.

Samhällsbyggnadsdivisionen på Grontmij består av fem affärsenheter verksamma inom väg och trafik, vatten och ledningsteknik, miljö och infrastruktur, landskapsarkitektur och exploatering samt järnväg och geoteknik.

– För egen del ser jag fram emot att bidra i Grontmijs förändringsprocess, och jag vill verka för att utveckla företaget på en expanderande marknad, säger Christian Ljungdahl.

Christian Ljungdahl tillträder sin nya position i oktober.