Grontmij revolutionerar bakterieanalys för färskvatten

Grontmij har utvecklat en revolutionerande teknik för att mäta bakteriehalten i vatten. Fram tills nu har det krävts några dagars laboratorieodling av prover för att kunna mäta mängden bakterier i till exempel dricksvatten, men med den nya metoden finns det ett resultat efter en halvtimme.

Varje besökare på ett badhus tar i snitt med sig 15 miljoner bakterier ner i bassängen. För att hålla föroreningarna i schack används ofta klor, men med nuvarande metoder har det kunnat dröja 2-5 dagar för driftsansvariga att få kvitto på om de renat tillräckligt. Med Grontmijs nya teknik kommer resultaten i det närmaste direkt, vilket kan ge en helt ny flexibilitet i arbetet med badhusets vattenkvalitet.

Minst lika användbar är metoden på vattenverk i arbetet med att säkerställa kvaliteten på dricksvatten. På senare år har en ökad förekomst av bakterier, virus och parasiter kunnat uppvisas i sjöar och vattendrag, och i Sverige kommer en stor andel av dricksvattnet från ytvatten som mikrobiologiskt är ett större hot än grundvatten. Grontmijs metod kan exempelvis användas till att kontrollera vattentäkten, processer på vattenverket, utgående vatten från vattenverket, reservoarer och ledningsnätet.

Tekniken har utvecklats av Grontmij i Danmark tillsammans med forskare, och i dag används den i egenkontrollen på ett tjugotal danska vattenverk men även i andra länder.

– Det här visar på Grontmijs styrka inom VA. Vi har kontakter med kollegor och forskare i många länder, det ger stora fördelar, säger Michael Ohlsson, projektledare på Grontmij.

Trosa kommun första kund

Metoden kommer att användas i Varmbadhuset Safiren i Vagnhärad som Trosa kommun låter totalrenovera, och Trosa kommun blir därmed den första aktören som köper den nya tekniken i Sverige. Men Michael Ohlsson ser stora möjligheter för Grontmij att sprida tekniken ytterligare.

– Alla vinner på ökad bakteriekontroll badhus och vattenverk får ökad möjlighet till egenkontroll och möjligheter att optimera vattenreningssystem. Vi får bättre kontroll och i förlängningen renare vatten, säger Michael Ohlsson.

Grontmij erbjuder inte bara själva tekniken utan certifierar också blivande provtekniker. Det finns också planer på att erbjuda själva provtagningen som tjänst exempelvis vid en akut situation då den exempelvis kan användas för källspårning.

Fakta

Traditionella metoder bygger på att man i laboratoriemiljö utför bakterieodlingar på vattenprover. Det har dels inneburit en långsam analysprocess, men också att bara en liten del av de faktiska bakterierna kunnat hittas.

Grontmijmetoden, innebär att vattenprovet filtreras, att bakterierna på filtret tillsätts ett enzymsubstrat, analyseras i en fluorometer och via statistisk databehandling snabbt omvandlas till praktiskt användbar bakterieinformation som kompletterar de traditionella bakterieanalyserna.

Snabb detektion kan göras direkt på vattenverket eller i badhuset tack vare att utrustningen är portabel. Den snabba responsen, ca 30 minuter, gör att kontamineringen snabbt kan spåras för att effektivt fokusera de insatta resurserna. Därtill förbättras vattenverkens eller simhallars möjlighet att undersöka filters effekt eller desinfektionens effektivitet.  Andra användningsområden är kontroll av vattentäktens vattenkvalitet, distributionssystemets skick och kvalitetssäkring.

Metodens robusthet, baserad på vetenskaplig forskning och dokumentation, garanterar att data är upprepbara och pålitliga.

• Vatten/havsmiljö

• vattentäkt
  • simhall
  • vattenverk