Ledande kvävereningsexpert från Grontmij gästar VA-mässan

Kväverening är en av de stora utmaningarna inom avloppsrening, och mycket händer på forskningsområdet. Grontmij arbetar med flera banbrytande processer, och under VA-mässan i Jönköping finns chansen att lära sig mer om dessa.

På VA-mässan i Jönköping 30/9-2/10 presenterar Grontmij en ledande expert på modern kvävereningsteknik. Henk Wim de Mooij är senior projektledare på Grontmij i Nederländerna och jobbar framför allt med Grontmijs DEMON®- och ESSDE®-projekt. DEMON-processen är sedan länge etablerad på europeiska marknaden och med vidareutvecklingen i huvudströmmen (ESSDE) har intresset ökat ytterligare på den svenska marknaden.

de Mooij kommer att medverka i seminariet Leading Edge Wastewater Treatment, och också finnas tillgänglig för samtal i Grontmijs monter under onsdagen den 1 oktober.

– Vi är glada att Henk Wim de Mooij kommer och gästar mässan och Grontmij Sverige, det är viktigt att belysa hur vi i Sverige kan dra nytta av hur andra länder gjort inom detta område, säger Erik Ellwerth-Stein, processingenjör på Grontmij.

– Frågan om nästa generations kväverening är en av de hetaste i branschen. Genom nyttjandet av anammoxbakterier erhålls stora fördelar för miljön och avloppsreningsverkens förbrukning av resurser minskas, säger han.

Forskning visar att användning av anamoxkultur vid kväverening kan innebära stora fördelar inom flera områden: Energibehovet minskar, möjligheterna till miljövänlig gasframställning ökar, sedimenteringsegenskaperna blir mycket bättre än konventionella metoder och i de flesta fall kräver DEMON-processen mindre byggvolym och genererar lägre CO2-utsläpp.

VA-mässan hålls vartannat år och är Sveriges största mässa för leverantörer och kunder inom VA-branschen.