Sienaprisnominering för Grontmijs landskapsarkitekter

En park med något för både barnfamiljer, ungdomar, förälskade par och personer i behov av lugn och stilla reflektion. Det blev resultatet när Grontmijs landskapsarkitekter förvandlade den slitna och dystra Husbyparken till en välbesökt oas i nära anslutning till Husby centrum. En lösning så lyckad att den nominerats till Sienapriset.

Jeroen van der Neut, vd Grontmij Sverige gläds över nomineringen:

-  Vi är stolta och glada över nomineringen och våra talangfulla landskapsarkitekter.

Husbyparken, en typisk bergspark i nordvästra Stockholm, var i stort behov av såväl upprustning som förändring. Våren 2011 gav Stockholms stad det uppdraget till Grontmijs landskapsarkitekter. Målet var att göra parken öppnare och mer lättillgänglig, och till en plats för alla. Viktigt var också att engagera Husbybor i parkens utformning.

-  Upprustningen av parken gick till stor del ut på att ta tillvara de kvalitéer som redan fanns på platsen och att rensa ur, gallra, öppna upp, säger Johanna Dehlin, en av de nominerade landskapsarkitekterna. Bland annat fanns det en instängd känsla på mellanterrassen, eftersom det bara fanns en ingång.

Tillsammans med en konstnär, aktiv i området, engagerades två femteklasser i den näraliggande Husbygårdskolan. Deras uppgift var att grafiskt utforma och formulera budskap som skulle graveras in på granitblock och vattenbad som redan fanns i parken. Projektet hade arbetsnamnet ”Poesi om högsta punkten”.

-  Det viktiga med samverkansprojektet var att det faktiskt skulle bli av och att alla barn skulle få vara delaktiga. Nu är det en spännande upplevelse att gå runt i parken och leta upp de utspridda blocken med buskap, säger Johanna Dehlin.

Sienapriset utdelas för att främja god utemiljö och tilldelas ett objekt och dess arkitekt. Officiell sponsor för priset är Starka Betongindustrier.2013 års pris delas ut vid Arkitekturgalan fredagen den 8 november på Stockholm Waterfront. Förutom Johanna Dehlin är också Tora Bärnarp nominerad, numer har hon gått vidare och arbetar på arkitektbyrån Land.