Oro för piratkopior i julhandeln

Nästan hälften av konsumenterna oroar sig för att råka köpa piratkopierade varor under årets julhandel. En tredjedel erkänner att de har blivit lurade till att köpa piratkopior. Detta enligt undersökningen “Global Online Shopping Survey 2017 - Counterfeiting Concerns” från det amerikanska konsultföretaget MarkMonitor.

Julhandeln är fortsatt stark i Sverige. HUI Research prognostiserar att den svenska julhandeln 2017 kommer uppgå till 78,5 miljarder och därmed slå tidigare rekord. Trots den stora omsättningen, är julen en tid då konsumenter är särskilt benägna att leta fram det bästa priset på sin tilltänkta julklapp – bland annat genom att leta bland e-handlare. Cirka 80 procent av svenskarna handlar minst en julklapp på nätet och det är en siffra som ökar stadig varje år. Oavsett var man handlar sina julklappar så är det bra att vara medveten och misstänksam som konsument.

Det finns ett antal varningssignaler man som konsument kan hålla utkik för. Till exempel om varan är orimligt mycket billigare hos en tveksam e-handlare än hos en känd kedja, säger Karin Crafoord, processjurist på Groth & Co och styrelsemedlem i SACG (Swedish Anti-Counterfeiting Group).

Det finns dock en stor medvetenhet hos konsumenter. Hela 91% av de tillfrågade konsumenterna i MarkMonitors undersökning säger att de inte medvetet skulle köpa en piratkopierad vara i julklapp. Samtidigt säger 86% av de tillfrågade att de anser att företagen borde göra mer för att skydda dem från piratkopierade varor.

Det finns en rad åtgärder företag kan göra för att bekämpa piratkopiering. Till exempel att arbeta aktivt med tullbevakning för att minska införseln av piratkopierade varor, och att söka upp och stänga ner försäljning av piratkopierade varor hos utländska e-handlare, säger Karin Crafoord.

Den globala handeln med piratkopior ökar tyvärr. Under 2016 utgjordes 2,5% av den globala handeln av piratkopior. Det motsvarar ett värde av över 450 miljarder US dollar. Detta enligt USA:s handelskammare, USCC.

För mer information om hur företag kan bekämpa piratkopiering, läs gärna våra case:

Tullbeslag av piratkopierade varor

Piratkopiering och varumärkesintrång i Kina

• julhandel
  • piratkopior
  • piratkopiering
  • varumärken
  • varumärke
  • ip
  • immaterialrätt
  • groth & co
  • groth