Seminarium: Patent för Life Science-företag

Datum: Onsdag 29 november 2017
Tid: 8:30-9:30. Frukost serveras från 8:00
Plats: Spårvagnshallarna, Birger Jarlsgatan 57 A, Stockholm. Konferensrum "Perrongen"
Kostnad: Gratis. No-shows debiteras med 500 kr
Anmälan: events@groth.eu senast 24 november

Life Science är en bransch med stort fokus på forskning och utveckling, och med förhållandevis lång tid från start till lansering. Därför är patent ett särskilt viktigt strategiskt verktyg för att nå framgång. Vi bjuder in till seminarium för att prata om ett antal konkreta åtgärder kring patentarbetet. Målet är att skapa goda förutsättningar för produktlanseringar, samarbeten, företagsförsäljningar och/eller börsintroduktioner.

Under seminariet kommer medlemmar ur vårt Life Science-team att prata om och ge handfasta tips kring:

Patenterbarhet

Vad kan man patentera inom Life Science-området? Och vad går av olika anledningar inte att patentera? Kan man få patent på t.ex. behandlingsmetoder, gener och stamceller?

Patent Due Diligence

När företag närmar sig större samarbeten, uppköp eller börsintroduktion kommer företaget utsättas för en Patent Due Diligence. Vi går igenom vilka frågor som ställs vid en Due Diligence och vilka förberedande åtgärder man kan företa för att inte få obehagliga överraskningar vid genomförandet.

Freedom-To-Operate

Freedom-To-Operate handlar om att få överblick över patentsituationen och minimera risken för att göra intrång i konkurrenters patent. Vi går igenom när man bör utvärdera Freedom-To-Operate och hur det går till.

Talare:

Tomas Lundquist, European Patent Attorney, Groth & Co
Joanna Applequist, European Patent Attorney, Groth & Co
Rikard Kånge, European Patent Attorney, Groth & Co

Kaffe och frukostsmörgås serveras från kl 8:00.

Välkommen!
Groth & Co

Om Groth & Co

Groth & Co erbjuder affärsmässig rådgivning kring immaterialrätt. Vi har experter inom patent, varumärken, design, domännamn, upphovsrätt, tvist & process, bevakning, namnskapande med mera. Tillsammans med våra kunder arbetar vi strategiskt för att skapa konkurrensfördelar genom immaterialrätt.

Vi strävar efter att med vår erfarenhet och expertkompetens kring immaterialrätt, i kombination med förståelse för kundens affär, stärka, utveckla och förbättra våra kunders verksamhet. Målet med vårt arbete är att stärka våra kunders position och öka bolagets värde.

Tack vare stor mångfald hos vår personal erbjuder vi rådgivning på 16 modersmål. Våra internationella medarbetare bidrar till att överbrygga kulturskillnader vid internationella affärer. Vi har bland annat medarbetare som är födda i Kina, Indien, Japan och Sydkorea. Som kund till oss får du även tillgång till vårt globala nätverk av samarbetspartner.

Vi har arbetat med immaterialrätt sedan 1869 vilket gör oss till Skandinaviens första rådgivare inom området. Vår långa resa har tagit oss från den svenska industrialiseringen med innovationer som dynamiten, skiftnyckeln och separatorn, till dagens dynamiska näringsliv präglat av innovation, globalisering och digitalisering.

Viktor Backemar

Presskontakt Marketing Director & Head of Sales, Partner +46 8 729 91 38

Lena L Fredriksson

Presskontakt Marketing Assistant Marknadsföring och extern kommunikation +46 8 729 91 15