Svenskt Tenn vinnare av Signumpriset 2016!

Signumpriset uppmärksammar varje år det nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda och förvalta sitt varumärke. I år tilldelades det prestigefyllda priset Svenskt Tenn för sitt framgångsrika varumärkesarbete. Signumpriset är instiftat av Groth & Co.

Juryn imponerades av hur varumärket Svenskt Tenn står för både historia och det moderna. Genom marknadsföring har de förvaltat sitt arv på ett skickligt sätt. Svenskt Tenn arbetar strukturerat med varumärket och har en varumärkesstrategi som innefattar både tydliga interna styrdokument och juridiskt skydd på berörda marknader. Företaget lägger också stor vikt att den egna personalen känner till företagets historia. Juryn tog även fasta på att Svenskt Tenn skänker överskottet till forskning och utveckling inom främst medicin och ekologi.

- Årets vinnare är urtypen för rätt använd storytelling – än idag svävar Estrid Ericssons och hennes stjärnformgivare Josef Franks ande över allt som sker under varumärket Svenskt Tenn. De mönster och föremål som skapades säljs än idag jämsides med det senaste i formgivningsväg för inredning. Svenskt Tenn står för både modernitet och en tydlig historia i ryggen, står det bland annat att läsa i juryns motivering.

Hos Svenskt Tenn gläds man åt priset.

- Vi arbetar väldigt långsiktigt med att vårda och utveckla Svenskt Tenns varumärke – vårt uppdrag är att bevara arvet efter Estrid Ericson och Josef Frank i vår samtid så att Svenskt Tenn kan leva för evigt. Därför är det extra roligt med den här utmärkelsen, den är ett kvitto på att det vi gör är rätt, säger Thommy Bindefeld, marknadschef och kreativt ansvarig på Svenskt Tenn.

Signumpriset delas ut för 22:a året i rad. Tidigare vinnare är: Lantmännen, Icehotel, Hästens, Gröna Lund, Indiska, Findus, Fjällräven, Marimekko, Löfbergs Lila, ICA, Tetra Pak, Svenska Dagbladet, Absolut, Atlas Copco, Flygt, Carlsberg, Bang & Olufsen, Statoil, AGA, Ramlösa och Volvo.

Årets nominerade var, förutom Svenskt Tenn, Formex, Malmö FF, Melodifestivalen, Middagsfrid, Netto och Yasuragi.

Mer information och juryns motivering finns på www.signumpriset.se

Vi på Groth & Co vill rikta ett varmt grattis till Svenskt Tenn!

• Juridik

• signum
  • signumpriset
  • svenskt tenn
  • varumärkespris
  • varumärken
  • varumärke
  • ip
  • immaterialrätt
  • groth & co
  • groth

Om Groth & Co

Groth & Co har skapat och optimerat immaterialrätt sedan 1869 vilket gör oss till Skandinaviens äldsta företag inom branschen. Då var vi en patentbyrå. Idag är vi en modern IP-byrå som erbjuder personlig rådgivning inom samtliga områden. Vi har experter inom patent, varumärken, design, domännamn, upphovsrätt, tvist & process, bevakning, namnskapande med mera. Genom att löpande utveckla nya tjänster strävar vi efter och bidrar till att stärka våra kunders position.

Med vår erfarenhet och expertkompetens i kombination med affärsmannaskap integrerar vi immaterialrätten som en naturlig del i kundens verksamhet.

Tack vare en stor mångfald hos vår personal erbjuder vi rådgivning på 16 modersmål. Våra internationella medarbetare bidrar till att överbrygga kulturskillnader vid internationella affärer.

Vi arbetar från vårt huvudkontor i centrala Stockholm, regionala kontor i Malmö och Uppsala samt från kontor i Spanien, Tyskland och Kina. Som kund till oss får du även tillgång till vårt globala nätverk av samarbetspartner.

Mats Lundberg

Presskontakt Managing Director, Chef för varumärkes- och juridikavdelningen Varumärken och juridik +46 8 729 91 52

Lena L Fredriksson

Presskontakt Marketing Assistant Marknadsföring och extern kommunikation +46 8 729 91 15