Grythyttans Gästgivaregård tar en finalplacering i Årets klassiker

Idag presenterades finalisterna i det årliga evenemanget Restauranggalan. Grythyttans Gästgivaregård är i år nominerad till ”Årets klassiker” som lyfter fram en traditionsbärare inom svensk restaurangkultur. En verksamhet som förvaltar ett kulinariskt arv och förenar det med utveckling.

- Vi är otroligt stolta över denna finalplacering. Detta är en bekräftelse på vårt ständiga utvecklingsarbete. Vår strategi är att kombinera det klassiska köket med det moderna samt att arbeta ännu mer med att lyfta fram matsalshantverk, säger Henrik Eriksson köksmästare på Grythyttans Gästgivaregård.

Den 1 maj 2014 utökade Loka Brunn sin verksamhet genom att förvärva anrika Grythyttans Gästgivaregård. Efter övertagandet påbörjades ett omfattande och varsamt renoveringsarbete för att återge gästgivaregården dess forna glans men med en modern touch. Hela verksamheten miljöcertifierades även enligt ISO 14001 i april 2016. Grythyttans Gästgivaregård behöll även sin plats i White Guide och avancerade en kategori till ”Mycket god klass”, endast ett poäng ifrån kategorin ”Mästarklass”. Vilket gör Grythyttans Gästgivaregård till den högst betygsatta restaurangen i Örebro- och Västmanlands län.

- Det är med stor glädje vi kan konstatera att vi gör rätt satsningar och prioriteringar i vårt dagliga arbete med att utvecklas och bevara svensk matkultur. För att lyckas med detta måste vi ständigt höja kompetensen för våra medarbetare och lyssna till våra gästers förväntningar och önskemål. Det gör vi hela tiden, säger Mia Spendrup, VD Grythyttans Gästgivaregård & Loka Brunn

Restauranggalan är det årligen återkommande evenemanget där förebilder, inspiratörer och innovatörer i alla delar av branschen lyfts fram och hyllas. Restauranggalan bedömer delar inom den svenska restaurangnäringen i 15 tävlingskategorier. Den 17 oktober koras vinnarna under Restauranggalan på Cirkus i Stockholm.

För mer information:

Mia Spendrup, VD Grythyttans Gästgivaregård & Loka Brunn

Mail: mia.spendrup@lokabrunn.se

• vinkällare
  • restaurang
  • mat
  • köksmästare
  • grythyttans gästgivaregård
  • gourmet
  • grythyttan
  • restauranggalan

• Värmland

Det ska vara lätt att ha det bra, så låt oss ta hand om dig och ditt sällskap – det är det vi kan bäst. Vi hoppas att du ska älska att vara här lika mycket som vi gör.

Varmt välkomna!

Mia Spendrup, vd Grythyttans Gästgivaregård