GTT utökar SD-WAN med universell CPE för förbättrad flexibilitet och prestanda

GTT Communications, Inc. (NYSE: GTT), den ledande globala cloud networking-leverantören till multinationella kunder, meddelar att de utökar sin SD-WAN-tjänst genom att lägga till möjligheten att köra flera nätverksapplikationer på en enda universell kundenhet (uCPE, universal customer premises equipment). uCPE möjliggör en mer kostnadseffektiv leverans av nätverkstjänster, inklusive centraliserad hantering av mjukvaruuppdateringar och mer flexibel anpassning av tjänster.

GTT använder VNF-teknik (virtualized network function) för att leverera flera tjänster såsom SD-WAN, brandvägg och WAN-optimering på en uCPE-enhet, vilket gör att flera hårdvaruenheter inte behöver levereras till en och samma plats.

"GTT utökar sitt utbud av tjänster för molnnätverk genom att addera ny funktionalitet. Vi kommer att fortsätta utöka vårt SD-WAN-erbjudande med ytterligare funktioner på uCPE för att ansluta våra företagskunder till alla platser i världen och till samtliga applikation i molnet", säger Rick Calder, GTT:s vd och koncernchef

GTT SD-WAN ger kunder direkt anslutning till ledande leverantörer av molntjänster över företagets globala Tier 1-IP-nätverk med 600 närvaropunkter (PoP) på sex kontinenter och etablerade samarbeten med tusentals nätverksleverantörer, som gör det möjligt för GTT att leverera redundanta anslutningsmöjligheter för lokal anslutning över hela världen.

"Att kunna konsolidera flera nätverksfunktioner som routing, brandvägg och WAN-optimering på en enda enhet sänker hårdvarukostnaderna och förbättrar flexibiliteten, genom att göra det enklare att hantera lokalkontor på andra platser och rulla ut nya nätverkstjänster", kommenterade Cliff Grossner, executive director of research & analysis på IHS Markit. "Våra undersökningsresultat visar att intresset för uCPE växer kraftigt hos företag som vill automatisera hanteringen av sina edge-förbindelser och hos leverantörer av SD-WAN-tjänster."

• gtt communications
  • cloud