Interoute levererar fibernätverk till Vatikanstatens nya nyhetsportal

Interoutes fiberoptiska nätverk möjliggör Vatikanstatens digitala transformation

Stockholm, 26 april 2018 – Det globala moln- och nätverksföretaget Interoute har på uppdrag av Vatikanstatens kommunikationssekretariat levererat sitt fibernätverk till den nya onlineportalen, www.vaticannews.va. Portalen innehåller många olika kommunikationskanaler, inklusive radio, TV och tidningar, som samlats i ett enda gränssnitt för att stötta kyrkans arbete med att hantera den digitala miljön.

”Omprövningen av kommunikationssystemet för Heliga stolen har inneburit ett viktigt tekniskt skifte då webben, sändningar och tidningar sammanfogas allt mer”, säger Francesco Masci, Head of Technology Department på sekretariatet för kommunikation vid Heliga stolen. ”Utöver portalen kommer vi också att lansera andra tjänster och vi överväger dessutom fler projekt för att distribuera kvalitetsmaterial, till exempel dokumentärer, direkt till användare. Interoutes nya fibernätverk är infrastrukturen som möjliggör detta banbrytande projekt.”

Sekretariatet och Interoute har haft ett nära samarbete för att hitta de bästa lösningarna för projektet, som präglats av strikta omständigheter. Som en del av projektet har man installerat nätverkskablar i Vaktikanstaten, som är en av världens mest religiösa, kulturella och konstnärliga platser.

”Vi är hedrade över att få stötta sekretariatet för kommunikation vid Heliga stolen med våra decennier av erfarenhet”, säger Gareth Williams, vd på Interoute på Interoute. ”Interoute har byggt en pan-europeisk infrastruktur som driver den digitala transformationen av globala organisationer. Med vår erfarenhet av att bygga och hantera ett av Europas största nätverk, har vi fått kunskap och kompetens för att stötta detta unika projekt genom att respektera leveranstider och de begränsningar som det kulturella och konstnärliga arv ställer på denna viktiga plats.”

Läs mer här (pressmeddelande på engelska).

Presskontakt: Text100, 08-545 514 50, interoute@text100.se

• interoute sweden

Interoute äger och förvaltar ett av Europas största nätverk och en global molntjänstplattform, som omfattar 15 datacenter, 17 virtuella datacenter och 33 co-locationcenter med kopplingar till ytterligare 195 datacenter i Europa från tredjepart. Interoutes full-service Unified ICT-plattform tillgodoser internationella företag så väl som många av världens främsta telekomoperatörer samt myndigheter och universitet. Interoutes strategi för Unified ICT har bevisats vara attraktivt för företag som vill ha en skalbar och säker uppkoppling, och en gränslös plattform för att bygga röst-, video- och datatjänster, men också tjänsteleverantörer i behov av hög internationell datatransitkapacitet och infrastruktur. Med en etablerad verksamhet i Europa och Nordamerika, äger Interoute även 24 stadsnät i Europas mest betydande affärscentras. www.interoute.com