Interoute utsedd till ledare i Gartners Magic Quadrant for Managed Hybrid Cloud Hosting, Europe

Stockholm, 7 juli, 2016 - Interoute, ägare och förvaltare av ett av Europas största nätverk och en global molntjänstplattform, meddelar idag att företaget för tredje året i rad blivit utsedd som ledare i Gartners Magic Quadrant for Managed Hybrid Cloud Hosting, Europe. Denna Gartner Magic Quadrant är en årlig analys av hybrida molntjänstleverantörer och kvalitén på deras tjänsteutbud.

Interoute har integrerat 16 Virtuella Datacenter (VDC) zoner direkt i sitt 70 000 kilometer privata fibernät för att bilda en global molntjänstplattform som både har privat och publik nätkapacitet.

Under det senaste året har Interoute utökat sin molnplattform i Europa och lagt till en ny zon i Istanbul. Bolaget har även utökat sin globala räckvidd i Asien, genom en ny VDC zon i Singapore.

Matthew Finnie, CTO för Interoute, kommenterade: ”Vi är oerhört stolta över att återigen utses som en ledare i Magic Quadrant for Managed Hybrid Cloud Hosting, Europe då det bekräftar att vår globala molnplattform är en av de bästa för att möta de ICT utmaningar som nationella och internationella företag står inför. Organisationer världen över går mot digital affärsomvandling, Interoutes molnplattform integrerar både traditionell infrastruktur med dagens krav på IT för att påskynda denna digitalisering genom att föra kritiska affärsapplikationer och dess användare närmare, på en nationell, pan-europeisk och global skala.”

Gartner rapporten skriven av Tiny Haynes, Gianluca Tramacere and Gregor Petri pekar på:

“Infrastrukturella molntjänster fortsätter att utvecklas för att inkludera både flexibel skalbarhet och lagring inom tjänsteleverantörens egna datacenter i Europa för att säkerställa säkerhet, ägandeskap och lättrörlighet kring lagrad data. Managerade hybridmoln representerar den fortgående utvecklingen av traditionella moln. Detta som ett resultat av den efterfrågan på IaaS har påverkat köparnas beteende och förväntningar på en molnplattform.”

Gartner klassificerar kvadrantledare som företag som har bevisat och tydliggjort sin position inom ett marknadssegment, som frekvent fortsätter att utvecklas och lansera nya tjänster som kunder kan förlita sig på, lever upp till deras behov. De har bevisat sin tekniska kunskap och förmåga att leverera tjänster till en bredd av kunder. De adresserar flertalet användarbehov med fristående eller integrerade lösningar.

Interoute Communications Ltd äger och förvaltar ett av Europas största nätverk och en global molntjänstplattform, som omfattar 12 datacenter, 14 virtuella datacenter och 31 co-locationcenter med kopplingar till ytterligare 195 datacenter i Europa från tredjepart. Interoutes full-service Unified ICT-plattform tillgodoser internationella företag så väl som majoriteten av världens främsta telekomoperatörer samt myndigheter och universitet. Interoutes strategi för Unified ICT har bevisats vara attraktivt för företag som vill ha en skalbar och säker uppkoppling, och en gränslös plattform för att bygga röst-, video- och datatjänster, men också tjänsteleverantörer i behov av hög internationell datatransitkapacitet och infrastruktur. Med en etablerad verksamhet i Europa och Nordamerika, äger Interoute även 24 finmaskiga stadsnät i Europas mest betydande affärscentras. www.interoute.com