GUITARPEOPLE’S DAY – STOCKHOLM 25e AUGUSTI 2011

Den 25 augusti samlas en unik skara gitarrister för att spela på Guitarpeople´s Day. Grammynominerade Tommy Emmanuel och virtuosa stjärnskottet Joe Robinson uppträder tillsammans med svensk gitarrelit, däribland Jojje Wadenius, Emil Ernebro och Max Schultz.

I samband med Guitarpeople´s Day delas också Guitarpeople´s Prize ut, ett pris som i snart ett decennium premierat nya talanger och stilbildande musiker inom svenskt musikliv.

Guitarpeople´s Day presenterar, på scen, den 25 augusti:

Tommy Emmanuel (AUS)- en av gitarrvärldens mest uppfinningsrika och underhållande akustiska gitarrister. Karriären har toppats av två Grammys och tusentals konserter.

Joe Robinson Band (AUS)- nyligen prisad som “Best New Talent” i Guitar World. Trots en ringa ålder på 20 år har han redan rönt uppskattning och hyllats av gitarrister som Les Paul och Dweezil Zappa.

Georg ”Jojje” Wadenius (SE) – en enastående karriär som gått via sextiotalets kultband Made In Sweden, via flerfaldigt Grammisvinnande barnvisor och studiojobb för bl. a. Simon & Garfunkel. Wadenius uppträder med egen trio och tillsammans med förra årets Guitar People’s Prize-vinnare Emil Ernebro.

Ulf Wakenius (SE) – en av den moderna jazzvärldens stora gitarrister. Sedan genombrottet på sjuttiotalet med Hawk On Flight har Ulf spelat med legender som Bill Evans och Pat Metheny.

Rolf Wikström (SE) - med sin extroverta spelstil är han en av svensk blues flaggskepp.  I våras släpptes ”I stället för tystnad”, och på Guitarpeople’s Day möter gammalt nytt i en pånyttfödd gitarrlegend.

Clas Yngström (SE) – en av svenska bluesrocks stora, med ett par otroligt framgångsrika Sky High-decennier bakom sig. Yngström är en explosiv liveartist som alltid levererar.

Max Schultz (SE) - en av de allra flitigast anlitade studiomusikerna i Sverige med medverkan på album av bland andra Marie Fredriksson och Victoria Tolstoy. Få svenska gitarrister är så meriterade som Schultz.

Emil Ernebro (SE) - efter gymnasiet flyttade han till Los Angeles för att studera musik. Sedan dess är Ernebro verksam både i Sverige och USA, och har bland annat uppträtt med världsnamn som Tommy Emmanuel.

Göran Söllscher (SE) - en bit från populärmusikens rampljus presenterar sig en av de allra mest framgångsrika svenska gitarristerna genom tiderna. Söllscher är för de allra flesta känd för sina tolkningar av barockmusik och visar på Guitarpeople’s Day upp hela sin bredd.

Adriadna Abreu Ruiz (CUBA) - Guitarpeople presenterar en ung gitarrist från Cuba som gör segertåg i den klassiska gitarrvärlden. Ett underbarn som fullkomligt trollbinder sin publik och därtill är nominerad till årets Guitarpeople´s Prize som delas ut i samband med Guitarpeople´s Day den 25:e augusti.

Guitarpeople´s Day den 25:e augusti kl 15-24, på Skeppsholmen

För mer information, vänligen kontakta:

Mats Silfving, Guitarpeople.

E-mail: mats@guitarpeople.se

Hemsida: guitarpeople.se

• evenemang
  • guitarpeople
  • guitarpeople´s prize
  • prisutdelning
  • ticnet
  • guitarpeople´s day
  • skeppsholmen