​Ångestpoddens Ida och Sofie leder SVTs stora livesatsning mot unga

Efter framgångar med podcasten Ångestpodden och tv-serien Ångestbilen leder nu Ida Höckerstrand och Sofie Hallberg programmet PROJEKT Z LIVE på Svt Play den 9 april. Till sin hjälp kommer de att ha youtubern Daniel H.

— Vi vet att alla mår dåligt någon gång. För oss är det viktigt att vara med och göra den skillnad vi kan för andra. När vi pratar om det jobbiga blir det ofta lite lättare att hantera. Därför känns det jättekul att vi får vara med och leda den här programsatsningen, säger Ida Höckerstrand.

PROJEKT Z LIVE är ett två timmar långt liveprogram där samtalet om att vara ung idag står i fokus. Programmet direktsänds på SVT Play mellan 19.00 och 21.00 söndagen den 9 april. I programmet kommer Ida, Sofie och Daniel H ha med gäster och prata om ungas mående. Det kommer även visas klipp från serierna SKAM och Ångestbilen. Genom att prata om de problem som unga ofta brottas med hoppas de kunna underlätta för många.

— Att SVT låter oss leda ett direktsänt program där vi får prata om det vi brinner för känns för oss som en stor ära. Vi har själva erfarenhet av att må dåligt. Men saker bli bättre. Livet är sånt. Det vill vi prata om. Att Daniel H blir våran sidekick känns också så rätt, säger Sofie Hallberg.

Under livesändningen kommer många kända youtubers, bland annat Sabina Desireé och Felicia Bergström, och andra unga prata om sina liv och sitt mående. Även psykologen Johan Bjureberg och Jonas Söderlund från BRIS kommer medverka. De två sistnämnda kommer prata om vilken hjälp man kan söka och var.

Projekt Z startades 2016 som en ungdomssatsning på SVT. Inom ramen för projektet har succéerna SKAM och Ångestbilen sänts, båda på SVT Play. Projekt Z driver även kontot @svtprojektz på Instagram, där tonåringars egna berättelser publiceras anonymt, för att sedan kunna får hjälp och stöd via kommentarer.

Ida Höckerstrand och Sofie Hallberg driver den framgångsrika podcasten Ångestpodden, som har 300 000 lyssnare varje månad. De senaste åren har de bland annat haft sitt eget program i SVT Play, blivit utsedda till några av Näringslivets Superkommunikatörer, nominerats till Årets Podcast och hamnat på Shortcuts lista över årets uppstickare.

Presskontakt:
Vilhelm Hanzén, Gul PR
vilhelm@gulpr.se eller 0736-907409

• Evenemang

Gul PR är en PR- och kommunikationsbyrå som arbetar efter devisen "resultat är viktigare än fina fackord". Bland kunderna finns bland annat Sveriges största youtubers Daniel och Emil Norberg, en av Danmarks största appar: ShopGun, podcasten Ångestpodden, Di Gasell-företaget Candles Scandinavia och hälsoprogrammet Pausit.