​Sverige 3.0 : Hur skapar vi integration som gynnar alla?

Vad händer om du sätter 120 personer som alla jobbar med integration i ett stort rum i 12 timmar och hjälper dem att lära känna varandra, be varandra om hjälp och hjälpa varandra. Initativet Sverige 3.0 började som ett 12-timmars samtal om Sveriges framtid i ett litet rum i riksdagen hösten 2012 och har idag efter flera år utvecklats till att också arbeta med att bidra till det svenska integrationsarbetet.

Skolor, kommuner, reklambyråer, organisationer ur civilsamhället och många andra sammanhang var representerade när Sverige 3.0 gick av stapeln på Norrsken House i Stockholm. Syftet med dagen var att hitta konstruktiva lösningar och sammanhang på de utmaningar och fantastiska möjligheter som modern integration innebär och svara på frågan: Hur skapar vi integration som gynnar alla?

Mötet baseras på en lösningsfokuserad metodik och ska leda fram till konkreta svar på tre frågor:

1. Vilka är det som arbetar med integration idag?
2. Vad behöver de hjälp med?
3. Hur kan de hjälpa varandra?

Med representanter från bland annat Örebro, Karlstad, Karlshamn, Stockholm, Malmö, Gbg och Borlänge tog dagen sin start när alla som är på plats på Sverige 3.0 fick träffas, prata, lära känna varandra, höra mer om varandras syften och ta del av de värderingar som de jobbar utifrån. Allt för att skapa en tillit – grunden för allt samarbete.

Efter en knytlunch har dagen gått in Talko, en övning som bygger på att man tillsammans ska utveckla olika projekt och idéer och komma fram till nya lösningar på olika problem. Talko är finska och betyder att hjälpas åt. Totalt har 20 integrationsprojekt och -initiativ sagt att de behöver hjälp. Dessa har fått varsitt rum dit övriga deltagare kommer för att hjälpa initiativtagarna med kontakter och feedback, samt för att uppmuntra och ge energi.

Bland initiativen finns bland andra det nybildade politiska partiet Initiativet som arbetar för , Örebroföretaget IT-guide som parar ihop nyanlända med svenska pensionärer, Welcome app som kopplar ihop nyanlända med civilsamhället, Programmera Mera som erbjuder ungdomar och barn som saknar ekonomiska förutsättningar att lära sig programmering och Läsa för integration som är ett projekt som använder litteratur för att främja kulturella kopplingar mellan oss som bor i Sverige och nyalända.

Parallellt med övningen Talko byggs under dagen en digital behovsbank, DigiTalko, där de som behöver hjälp med något kommer kunna lägga upp frågor för att få hjälp och input även efter dagens samtalshackaton. Digitalko är ett av projektet som skapas på plats under Sverige 3.0 och möjliggör också att deltagare som inte kan vara med på eventet kan bidra på distans.

Under kvällen kommer deltagarna kunna bjuda in till egna samtal, workshops och samarbetsidéer som dykt upp under dagen under en Open Space-övning där arrangörerna helt upplåter utrymmet till de över 100 deltagarna.

Sverige 3.0 är ett partipolitiskt och religiöst obundet initativ som arrangerats av en grupp ideella aktörer. Den 5:e juni hölls det 5:e 12-timmarssamtalet i ordningen. Samtalet livesändes även på Facebook.

För mer information kontakta:
Navid Modiri - navid@modiri.se eller +46 704913860

• Evenemang

Gul PR är en PR- och kommunikationsbyrå som arbetar efter devisen "resultat är viktigare än fina fackord". Många av kunderna är tillväxtbolag inom den digitala sektorn. Bland kunderna finns bland annat Sveriges största youtubers Daniel och Emil Norberg, en av Danmarks största appar: ShopGun, podcasten Ångestpodden, Deligate och hälsoprogrammet Pausit.

Vilhelm Hanzén