​Tidigare SVT-profilen Magnus Utvik startar bokpod

Magnus Utvik är känd som Gomorron Sveriges bokrecensent. Under 18 år recenserade och tipsade han om böcker för hela svenska folket. I samband med att SVT gjorde om sitt morgonprogram lades bokrecensionerna ner. Men redan i höst kommer Magnus Utvik tillbaka, nu som värd för podcasten Utvik & Böcker. Han kommer att samtala med Sveriges mest intressanta och aktuella författare och tipsa om de bästa böckerna att läsa just nu. Podcasten produceras i samarbete med Vulkanisterna. Ett möte med författare och böcker som inte liknar något annat i Sverige.

— Jag blev jag väldigt glad när Vulkan kontaktade mig. Det är stimulerande att få bygga podden från grunden och arbeta tillsammans med en partner som verkligen brinner för litteraturen. Konceptet är enkelt: jag bjuder in Sveriges mest spännande författare för att prata om deras senaste bok men också om livet utanför skrivkammaren. Och så kommer jag förstås att tipsa om böcker man bara måste läsa. Det är ju en del av min person och mitt DNA. Det finns en bok för alla, säger Magnus Utvik.

— Jag kommer att ta upp romaner, deckare, fackböcker och barn och ungdomsböcker med samma nyfikenhet. Sen kommer det att slinka in en och annan kokbok och böcker som är intressanta och roliga bara för att de är väldigt nördiga. Utvik & Böcker ska vara underhållande, hålla en hög kvalitet och bli den ledande bokpodden i Sverige. Allt annat vore att sikta för lågt, säger Magnus Utvik.

Podcasten kommer produceras av Vulkanisterna, flera svenska författare är redan bokade för att gästa podden Utvik & Böcker.

— För oss var det självklart att höra av oss till Magnus och se om det fanns möjligheter att göra något spännande tillsammans. Det är inte ofta man får möjlighet att jobba med en av Sveriges främsta inom sitt område. Det är viktigt för hela bokbranschen att ett aktuellt magasin om böcker finns kvar för den breda allmänheten, säger Peter Norrman, Vd på Vulkanisterna.

Första avsnittet av podcasten Utvik & Böcker släpptes i natt och i det var Cecilia Gyllenhammar gäst.Ett nytt avsnitt publiceras varje vecka.

Magnus Utvik är författare och bokrecensent. Han har skrivit 11 böcker och har 18 år som recensent i SVT i bagaget. Tillsammans med recensentkollegan Yukiko Duke har han av utrikesminister kallats ”favorit tv-personlighet”.

Vulkanisterna är bolaget bakom Skandinaviens största plattformer för egenutgivning: Vulkan förlag och Bookea. I bolaget finns även varumärkena Lava förlag och Calidris förlag. De senaste tre åren har bolaget ökat sin omsättning från 10 miljoner kronor till över 30 miljoner kronor. Prognos för verksamhetsåret 18/19 är 40 miljoner kronor.

Läs mer om podden på webbsidan här och följ sidan på Facebook här.

Magnus Utvik kontaktas på:
magnus.utvik@telia.com eller 073-621 13 38

Peter Norrman kontaktas på:
peter.norrman@vulkan.se eller 070-760 45 94