Celebert Sverigebesök av Magnolia Society International i svenska parker

Just nu befinner sig 65 magnoliaentusiaster från hela världen på besök i Sverige och deltar i Magnolia Society Internationals årliga konferens med föredrag och seminarier som hålls 4-15 maj. Det internationella magnoliasällskapet har över 600 medlemmar. Temat för mötet är ”Cool Magnolias for Cool Climates”. Deltagarna gör också studiebesök bland annat i Malmö, Uppsala, Enköping och Göteborg. På det fullmatade programmet står besök i inte mindre än sju av parkerna och trädgårdarna som är medlemmar i nätverket Swedish Society of Public Parks and Gardens, SSPPG: Sofiero slott och slottsträdgård, Enköpings parker, Uppsala Linneanska trädgårdar, d v s Linnéträdgården, Botaniska trädgården och Linnés Hammarby samt Botaniska trädgården och Trädgårdsföreningen i Göteborg.

De svenska arrangörerna är Lennarth Jonsson, Lennart Söderberg och Sten Beckman. Till de privata trädgårdar som gästerna också besöker hör Lennart Söderbergs trädgård utanför Uppsala.

- Där har jag planterat ungefär 150 magnolior och där testar och utvärderar jag vilka som är lämpade för vårt nordliga klimat, berättar han.

Nätverket Swedish Society of Public Parks and Gardens välkomnar det celebra besöket i Sverige genom att uppmana alla medlemmar i nätverket som har magnolior i blom i sina parker och trädgårdar att lägga ut bilder (med sortnamn, eller i förekommande fall det latinska artnamnet) på nätverkets Instagram @swedishgardens, #magnolior.

Nätverkets ordförande Lena Vikström, vd på Gunnebo Slott och Trädgårdar, gläder sig åt besöket:

- Det ligger helt i linje med nätverkets syfte som är att främja landets parker och trädgårdar som besöksmål, både nationellt och internationellt.

• Trädgård

• ssppg