Gunnebos fasad i ny dräkt - ursprunglig panel löste 180-årig fråga om slottets fasad

Pressmeddelande   •  Maj 05, 2017 10:35 CEST

Slottets västgavel med ny panel, som nu skall målas. Foto: Gunnebo Slott och Trädgårdar AB

Genom den nu pågående restaureringen av exteriören återfår slottets fasad sin ursprungliga utformning och färgsättning.

Restaureringen genomförs med ett stort antal skickliga bildhuggare, timmermän, målare, arkitekter och konservatorer.

I november 2016 hittades en ursprunglig fasadpanel från ca 1786 respektive ca 1837 under den panel som slottet haft i modern tid. Genom att undersöka och jämföra dessa kunde vi se vilken färg slottet hade haft mellan ca 1795–1833.

Slottets fasad vid färdigställandet 1796 bedöms ha varit målad i en sandstensefterliknande fasadkulör.

Lennart Wallensäter, ordförande för Gunnebo Slott och Trädgårdar, sammanfattar styrelsens beslut: ”Slottets fasad kommer nu att målas i en kulör som följer resultaten av de omfattande färgarkeologiska undersökningarna samt arkivuppgifter och avbildningar”. Beslutet bifogas.

Länsstyrelsen har godkänt de beslutade kulörerna.

Restaureringen beräknas vara slutförd i sin helhet sommaren 2018. Den pågående etappen kommer att avtäckas lagom till premiären för Gunnebo Sommarteater i juli 2017. Efter det återstår arbete med en av byggnadens gavlar och hela sockelvåningen.

Projektet finansieras med bidrag från Mölndals stad och Länsstyrelsen i Västra Götalands län.

För mer information:

Lennart Wallensäter, styrelseordförande, tel 0705-927828