Nya projektledare för park- och trädgårdsnätverket SSPPG

Ett 30-tal av Sveriges främsta parker och trädgårdar samarbetar sedan 2010 i nätverket Swedish Society of Public Parks and Gardens för att utveckla det gröna kulturarvet och främja landets parker och trädgårdar som besöksmål.

Nätverkets styrgrupp har nu engagerat Gunilla Stridbeck som ny projektledare och Stella Westerlund som rådgivare.

–Det blir en förstärkt satsning på nätverket genom att de två samverkar, säger nätverkets ordförande Lena Vikström, Gunnebo Slott och Trädgårdar. De har båda mångårig erfarenhet av att driva och medverka i projekt kopplade till kultur och trädgård.

Gunilla och Stella berättar att de bland annat har arbetat tillsammans i projektet Emma Lundberg‐trädgården på Millesgården som invigdes under Kulturhuvudstadsåret 1998 och säger:

–Vi delar ett starkt engagemang för att öka kännedomen om och intresset för landets främsta parker och trädgårdar.

Styrgruppen för SSPPG hälsar Gunilla och Stella välkomna att bidra till utvecklingen av nätverket. De presenterade sig för medlemmarna under höstens nätverkskonferens i Mälardalen. Då diskuterade man nätverksfrågor och gjorde också studiebesök i parker och trädgårdar i Uppsala, Enköping och Grönsöö slott.

Gunilla Stridbeck har mångårig erfarenhet av utbildning inom ledarutveckling och kommunikation i privat och offentlig sektor. Hon var projektkoordinator och informationsansvarig för utställningen Trädgården och Konsthantverket på Rosendals trädgård 1998. I Ulf Nordfjells Show Gardens på Chelsea Flower Show 2007 och 2009 informerade hon besökarna.

Stella Westerlund är författare och trädgårdsjournalist. 2006–2015 var hon marknadsansvarig på Riksförbundet Svensk Trädgård. Där fungerade hon bland annat som Svensk Trädgårds projektledare för Tusen Trädgårdar och var idégivare till och medverkade i lanseringen av den nya temadagen Äpplets Dag, som firas 25 september varje år.

Kontaktuppgifter:

Gunilla Stridbeck, tel 070‐381 47 89, gunilla@swedishgardens.se