Pressinbjudan!

Vernissage för historiska tyger fredagen den 12 februari kl. 13.00 på

Gunnebo Slott och Trädgårdar

I samarbete med Lars Sjöberg, f.d. förste intendent på Nationalmuseum, har textilföretaget Ljungbergs tagit fram två alldeles nya historiska tyger. Dessa tyger säljs exklusivt på Gunnebo under våren 2010 och i samband med detta utökas Gunnebo butik och ett nytt rum öppnas med bara historiska textilier.

Lars Sjöberg finns på plats på Gunnebo på fredag och pratar om bakgrunden till sina tyger; Salaholm är ett sirligt rokokomönster i blått och rött på linnebotten och Norrnäs är en chintzad bomull i vitt mönster på mörk botten. Bomullen är ekologisk och tygerna är framtagna med utgångspunkt från två fantastiska originaltyger från 1700-talet – allt i linje med Gunnebo Slott och Trädgårdars inriktning!

Välkommen till Gunnebo Slott och Trädgårdar!

• Västra Götaland

Gunnebo Slott och Trädgårdar är en av Sveriges främsta 1700-talsanläggningar. Anläggningen ägs sedan 1949 av Mölndals stad och förvaltas och drivs sedan 2001 som ett kommunalt aktiebolag. Bolagets affärsverksamhet bedrivs utifrån den unika plats som Gunnebo utgör och dess förutsättningar.

Alla verksamheter genomsyras av hög historisk trovärdighet, högklassigt hantverk samt hållbar utveckling med ekologisk inriktning. Idag är Gunnebo Slott och Trädgårdar ett av de största besöksmålen i Göteborgsregionen med ca 400 000 besökare årligen.