Sveriges största ekologiska marknad 5-7 september

STORT INTRESSE ATT DELTA PÅ EKOLOGISK MARKNAD

Den 5-7 september anordnas JORDENS MAT för första gången på Gunnebo Slott och Trädgårdar. Intresset att delta är stort. Drygt 50 företag med ekologiskt certifierad produktion kommer att medverka på marknaden. Detta gör Jordens mat till Sveriges största ekologiska marknad.

Det är första gången Jordens mat äger rum. Arrangörer är KRAV och Gunnebo Slott och Trädgårdar. Målet är att inte bara skapa en stor ekologisk matmarknad utan ett evenemang där besökarna också får möjlighet att lära sig mer om ekologisk produktion och inspireras av kända kockar.

- Vi skapade Jordens mat för att ge en exklusiv arena åt Sveriges ekologiska livsmedelsföretag. Tanken är att få till en mötesplats, lika mycket som en marknadsplats. Här är alla kollegor på sätt och vis, eftersom alla på något vis har hållbar livsstil som tema, säger Jakob Falkerby på KRAV.

På fredagen anordnas en branschdag med seminarier i södra flygelbyggnaden. Inbjudna talare är Mats-Eric Nilsson (författare till den bästsäljande boken "Den hemlige kocken"), Monika Ahlberg (författare med eget matprogram i TV4), Rune Kalf-Hansen (tv-kock som kommer att göra live-mat-show) samt Pierre Hanell (entreprenör och naturläkare).

För allmänheten anordnas bl.a. föreläsning med Monika Ahlberg på fredagen, föreläsning med Rune Kalf-Hansen på lördagen, ekologisk modevisning lördag och söndag (medverkande modeföretag: Hildur.se, Minni ekoaffär, Reagera, My Spirit.se, Bergman Sweden).

PRESSVISNING FREDAG 5 SEPTEMBER KLOCKAN 9
En pressvisning av Jordens mat anordnas vid öppnandet fredag morgon kl 9. Anmälan görs till David Björneloo, Gunnebo Slott och Trädgårdar, tel 0703-420 796, david.bjorneloo@gunneboslott.se

FRI ENTRÉ
Det är fri entré till marknaden. Avgift till en del av aktiviteterna i anslutning till marknaden.

ÖPPETTIDER
Fredag 5 september kl 9-18
Lördag 6 september kl 11-19
Söndag 7 september kl 11-19

MER INFORMATION FINNS PÅ WWW.JORDENSMAT.SE

Kontaktpersoner:

Jakob Falkerby, KRAV
jakob.falkerby@krav.se, tel 018-10 78 21, 0703-45 13 16

Karin Backensved, Gunnebo Slott och Trädgårdar
karin.backensved@gunneboslott.se, 031-334 16 11, 0703-420 787

ANMÄLDA UTSTÄLLARE som alla har ekologiskt certifierad produktion.
Anacardia (natursnacks), Arla Foods, Björröds ekoägg (ekologiska ägg), Svensk ekoört (torkade örter), Bosarpkyckling (kyckling), Brödhuset (bröd och bakverk), Coop/Konsumentföreningen Väst (Änglamarkprodukter), Ekostore Sweden (ekologisk butikskedja), The Green Bakery (matbröd och kaffebröd), Green n´Lean Healthy (Vegetarisk snabbmat), Groovy food & Deli bean (Catering, färdig mat & tofu), Gröna boden (Ekologisk hudvård, choklad och te), Gröna Gårdar, Gourmetkött & delikatesser, Hedenborgs Ekologiska Produkter (mjöl, gryn, nötter, frukt, saft och sylt), Hildurs Handel (Ekologiska kläder, te, choklad, tvål), Hushållningssällskapet Kalmar, Härjedalsbröd (hällbröd), KRAV, Laholmschips (ekologiska potatis- och rotfruktschips), Livshälsa (te och ekokläder), Lokalproducerat i Väst (försäljn från lokala producenter), Maxos Food (Röror av olika slag), Mighty Leaf Tea (Högkvalitativt, ekologiskt te) Multikult (Maskrossirap, egenodlade grönsaker), Nature Kids (ekologiska kläder till barn), Olivia (Rapsolja, hallonsaft och sylt), Olsegården Partiaffär (grönsaksleverantör), Ringabergets Bi (honung), Runåbergs Fröer (Fröer), Sackeus AB (te, kaffe, choklad), Santa Maria (tortilla, cocosmjölk, mango chutney, kryddmix), Simply pure (ekologisk parfymeri), Solmarka Bageri (knäckebröd och skorpor), Svenska Lantägg (ägg och plättar som bakas på plats), Mossagården Eko (Frukt- och grönsakslådor) , Vsell (godis, te, choklad, vanilj m.m.), Wästgötarna, Årstiderna Ekologiska Råvaror (frukt och grönsakslådor), Örtodlare Halland (kryddor, vinäger).

Deltar gör också KÖR EKO (Ekocentrum Sigtuna) med sin Ekologiska Road Show. I deras tält finns bland andra följande utställare: Biodynamiska Produkter, Arla Foods, Ekologiskt Marknadscentrum, Mossagården Eko (Frukt- och grönsakslådor), Abba Seafood, Vin Biologic, Altgrönt, White Guide.