Badrumstrenderna från ISH

Badrumstrenderna från ISH

Förra veckan gick badrumsmässan ISH av stapeln i Frankfurt. Där samlas tillverkare från hela världen för att presentera nyheter, så även Villeroy & Boch. Vissa trender är tydliga och återkommande bland flera av utställarna.

Tunn design, komfort & hygien samt hållbarhet är de tydligaste trenderna från mässan. Det ligger helt i linje med marknadens krav i övrigt då kunderna vill ha snygga produkter, som är lätta att hålla rena och smarta för miljön.

Tunn design

Det har blivit allt viktigare att utrycka sin personliga stil genom badrumsinredningen. Det ställer krav på tillverkarna att utveckla nya produkter som tar designen till en ny nivå. Ett resultat av detta är produkter i tunna material som ger en nätt design och skapar rymd i rummet. Exempelvis har Villeroy & Boch utvecklat porslinet TitanCeram som kan skapa hårda men smäckra former för handfat.

Komfort och hygien

Badrummet har i allt större utsträckning blivit en plats för såväl egentid som egenvård. Det ökar kraven på komfort och hygien. På mässan märktes det inte minst på urvalet av exempelvis duschtoaletter som i japanskt snitt rengör underlivet med vatten. Dessutom kommer produkter som är lätta att göra rent, båda tackvare sin design och sitt material. Villeroy & Boch visade bland annat upp duschtoaletten ViClean på ISH. Dessutom finns DirectFlush är ett designkoncept med öppen spolkant som finns på flera toalettmodeller – den säkerställer att hela skålen spolas ur och underlättar städning.

Hållbarhet

För moderna konsumenter är det en självklarhet att välja hållbara produkter, även till badrummet. Det handlar om alltifrån produktens material till energi- och vattenförbrukning. På mässan presenterades flera produkter med tekniska funktioner som syftar till att begränsa förbrukningsnivåerna. Med slitstarka material skapar Villeroy & Boch kvalitativa produkter som håller länge.

Villeroy & Boch Gustavsberg AB är en av Skandinaviens ledande producenter av badrumsprodukter. I koncernen ingår varumärkena Gustavsberg och Villeroy & Boch, som har fokus på alla produkter inom badrummet, t ex WC, tvättställ, blandare, badrumsmöbler, badkar och massagebadkar. Utöver detta erbjuds Villeroy & Boch hushållsporslin. Företaget är ett helägt dotterbolag till den tyska koncernen Villeroy & Boch AG och tillhör därmed en av Europas största producenter av badrumsinredningar och hushållsporslin. Läs mer på www.gustavsberg.se och www.villeroy-boch.se