Brf bytte blandare och sparade 800 000 kr på tre år

Brf bytte blandare och sparade 800 000 kr på tre år

Efter utbytet av blandare minskade de boende i Brf Uddevallahus 11 sin kall- och varmvattenförbrukning med 26 procent respektive 30 procent. Även ekonomiskt innebar bytet en vinst för de boende. Bara första året sparade föreningen in 272 600 kronor på den minskade vattenförbrukningen. Investeringen för det omfattande bytet var 801 000 kronor – något man alltså tjänade in på mindre än tre år.

Smart teknik sparar energi och pengar

Sedan 2012 finns en svensk standard för märkning av blandare för kök och badrum (SS-820000 och SS-820001). Syftet är att ge inköpare, installatörer och konsumenter opartisk hjälp att välja energieffektiva blandare. En studie från SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut) visar att stora energibesparingar kan göras vid byte till en energimärkt blandare.

– Våra energieffektiva blandare är utrustade med smarta vatten- och energisparfunktioner med komfortläge på både flöde och temperatur. Det innebär ett lägre flöde och temperatur som standard, med möjlighet till bonusflöde och bonustemperatur genom att lyfta spaken. Det är ett smart alternativ som bevisligen också ger en långsiktig verkan, säger Mattias Hermansson, produktchef på Villeroy & Boch Gustavsberg.

Gustavsbergs blandarserie Nautic är A-klassade för tvättställ och dusch samt B-klassade för kök, vilket är det bästa betyg som delats ut inom respektive område.

– För oss är hållbarhetsarbetet oerhört viktigt. Att Brf Uddevallahus 11 har lyckats så väl med det här projektet är en inspirationskälla för oss som företag och för de bostadsrättsföreningar som är våra kunder och ägare, säger Kjell Berndtsson, Energistrateg på Riksbyggen.

För mer information, kontakta:

Ann-Sofi Thomasson, projektansvarig, Villeroy & Boch Gustavsberg AB, tel. 070-399 55 62

Kjell Berndtsson, Energistrateg, Riksbyggen, tel. 08-698 41 33, 070-350 05 10

Läs mer om Riksbyggens hållbarhetsarbete.

Läs mer om SP-studien.

Läs mer om blandaren Gustavsberg Nautic.

Villeroy & Boch Gustavsberg AB är en av Skandinaviens ledande producenter av badrumsprodukter. I koncernen ingår varumärkena Gustavsberg och Villeroy & Boch, som har fokus på alla produkter inom badrummet, t ex WC, tvättställ, blandare, badrumsmöbler, badkar och massagebadkar. Utöver detta erbjuds Villeroy & Boch hushållsporslin. Företaget är ett helägt dotterbolag till den tyska koncernen Villeroy & Boch AG och tillhör därmed en av Europas största producenter av badrumsinredningar och hushållsporslin. Läs mer på www.gustavsberg.se och www.villeroy-boch.se