Så undviker du de största bakteriefällorna i badrummet

Så undviker du de största bakteriefällorna i badrummet

Oftast är det håransamlingar i golvbrunnen och kalkavlagringar som anses vara äckligast när det kommer till badrumshygien. Men enligt hygienteknikerna på Städhuset i Stockholm är det helt andra ställen i badrummet som är tillhåll för smittospridande bakterier. De största bakteriefällorna finns bland annat på spolknappen, kranen och tvålpumpen.

De flesta tycker att hår i golvbrunnen och kalkavlagringar är äckligast i badrummet men de största bakteriefällorna är inte alltid det som man kanske tror. De största bakterieansamlingarna är osynliga för ögat och döljer sig på ytor som ofta utsätts för handkontakt.

– De allra värsta bakteriefällorna finns på spolknappen, handfatskranen och tvålpumpen, saker som man ofta tar i innan man har tvättat händerna. Därför är det viktigt att tvätta händerna direkt efter toalettbestyren och innan man börjar ta i saker, säger Pitja Ståhl, utbildningsansvarig på Städhuset i Stockholm.

Det ökade fokuset på smittvägar och hygien som råder just nu gör att beröringsfria badrumsprodukter kan vara ett bra alternativ, både i hemmen och offentliga miljöer. Främst gäller det kranar som sätts på och stängs av med hjälp av inbyggda sensorer. I Gustavsbergs sortiment finns bland annat Skandic Electronic.

Men det är inte bara ytor som utsätts för handkontakt som samlar bakterier. Toaletter och handfat är förbrukningsvaror som bör bytas ut emellanåt för att underlätta renhållningen.

– Moderna toaletter och handfat har ofta mjukare linjer, vilket gör dem enklare att hålla rena. Moderna porslinsprodukter är heller inte lika porösa i materialet som äldre produkter är eftersom man idag tillverkar dem av s.k. tätsintrat porslin. Det gör att bakterier inte kan tränga in i porslinet vilket gör dem mer hygieniska, säger Kristina Busic, PR & Communications Manager på Villeroy & Boch Gustavsberg AB.

Gustavsbergs badrumsporslin kan dessutom fås med en ytbehandling som heter Ceramicplus. Ceramicplus gör porslinet så tätt att vatten, kalkavlagaringar och smuts överhuvudtaget inte fastnar på porslinet. Eftersom det räcker att torka rent med en fuktig trasa blir rengöringsprodukter överflödiga, vilket förstås också är bra ur miljösynpunkt.

För mer information och bilder välkommen att kontakta:
Kristina Busic, PR & Communications Manager Villeroy & Boch Gustavsberg AB

E-mail: kristina.busic@gustavsberg.com.

Pitja Ståhl, utbildningsansvarig på Städhuset

E-mail: pitja@stadhuset.se

Om Villeroy & Boch Gustavsberg AB:

Villeroy & Boch Gustavsberg AB är en av Skandinaviens ledande producenter av badrumsprodukter. I koncernen ingår varumärkena Gustavsberg och Villeroy & Boch, som har fokus på alla produkter inom badrummet, t ex WC, tvättställ, blandare, badrumsmöbler, badkar och massagebadkar. Gustavsbergsgruppen har i dag cirka 510 medarbetare och omsätter över 1,2 miljarder SEK. Företaget är ett helägt dotterbolag till den tyska koncernen Villeroy & Boch AG och tillhör därmed en av Europas största producenter av badrumsinredningar. Läs mer på www.gustavsberg.se

Om Villeroy & Boch AG:

Villeroy & Boch – med säte i Mettlach/Tyskland har produktionsenheter i Europa, Mexiko och Thailand. Sortimentet består av artiklar från tre divisioner: Bad & Wellness, Hushållsporslin och Kakel. Koncernen har 9000 anställda. Villeroy & Boch grundades för 261 år sedan och är ett europeiskt livsstilsföretag som är aktivt i 125