Världstoalettdagen - för att toaletter räddar liv

Världstoalettdagen - för att toaletter räddar liv

Den 19 november är det Världstoalettdagen. 2,36 miljarder människor har inte tillgång till någon toalett. Det är nästan en tredjedel av världens befolkning. Tillgången till en toalett är så mycket mer än bara en plats att uträtta sina behov på. Det är en mänsklig rättighet och en fråga om säkerhet, jämställdhet, hälsa, utbildning och värdighet – liv eller död. Därför uppmärksammar Gustavsberg Världstoalettdagen och välgörenhetsorganisationen WaterAids arbete för att fler ska få tillgång till en toalett.

- För hundra år sedan var Gustavsberg med och byggde bort Lort-Sverige. Redan då visste vi att rent vatten, god hygien och tillgång till en toalett inte bara räddar liv, utan även lyfter folk ur fattigdom. Och en fungerande toalett är fortfarande rätt ände att börja i, säger Rebecca Duvemyr, PR & Communication Manager på Villeroy & Boch Gustavsberg.

Hygien och personlig säkerhet

Förbättrad sanitet har bevisade effekter på överlevnad, hälsa, livskvalitet och minskad fattigdom. Idag dör fortfarande 500 000 barn varje år av diarré orsakad av smutsigt vatten och dålig sanitet. Det innebär mer än 1 400 barn varje dag.

- Hur skulle ditt liv se ut om du inte hade tillgång till en toalett? För oss som lever i ett välmående land är det knappast något vi behöver fundera över men för en tredjedel av världens befolkning är en fungerande toalett en lyx de bara kan drömma om, säger Moniqa Löfstedt, ansvarig för företagssamarbeten på WaterAid Sverige.

WaterAid arbetar för att alla människor ska ha tillgång till en toalett, kunskap i hygien och rent vatten. Sedan starten 1981 har WaterAid hjälpt 21 miljoner människor att få tillgång till toaletter och 23 miljoner människor att få tillgång till rent vatten.

Världstoalettdagen är en officiell FN-dag. Den syftar till att uppmärksamma sanitetskrisen och skapa medvetenhet kring det faktum att cirka 2,3 miljarder människor idag lever utan en toalett.

Skänk en tia för varje gång du spolar

För att vara med och stötta Gustavsbergs insamling för WaterAid, skänk en tia varje gång du spolar under en dag. Det blir ungefär 50 kronor.

Skänk 50 kronor, SMS:a GBG50 till 72980

Skänk 100 kronor, SMS:a GBG100 till 72980

Skänk 200 kronor, SMS:a GBG200 till 72980

Eller gå till vår insamling på BetterNow.