Vett och etikett för badrummet

Vett och etikett för badrummet

Att inte använda toaborsten vid behov är det absolut värsta du kan göra i badrummet om du vill hålla dig väl med familj, vänner och kollegor. Nästan lika irriterande är det att inte byta pappersrullen när den är slut. Det visar en undersökning från badrumsföretaget Villeroy & Boch Gustavsberg.

Kvinnor stör sig i större utsträckning än män på att toalettringen inte är nedfälld. Var femte svensk uppger dessutom att de inte alltid tvättar händerna efter ett toalettbesök.

- Badrummet är ett rum där man ofta är själv. Men den här undersökningen visar att det ändå är viktigt hur vi beter oss i badrummet. Och idag har vi olika föreställningar om vad som är okej när det kommer till hygien, integritet och kontakt med omvärlden, säger Rebecca Duvemyr, PR & Communication Manager på Villeroy & Boch Gustavsberg.

Social stund på toaletten

Mer än var tionde svensk pratar i telefon på toaletten, vilket är fler än de som lyssnar på musik. Dessutom passar var tredje på att surfa på Internet, och nästan lika många uppger att de är på sociala medier och skickar sms när de går på toaletten.

Det är stor skillnad mellan generationer när det kommer till hur mycket man använder mobilen på toaletten. Över hälften mellan 18 och 29 år surfar, är på sociala medier och sms:ar på toaletten. Samtidigt säger nästan två tredjedelar av de mellan 50 och 65 år att de inte alls använder mobilen på toaletten.

Något förvånande visar undersökningen att bara var tionde svensk tycker att det värsta du kan göra i någon annans badrum är att rota i badrumsskåpet. Samtidigt uppger var fjärde svensk att de gör just det.

Vilka tre av följande alternativ på ovanor i badrummet stör dig mest? (Välj max 3 svar)
Lämna toaletten utan att rengöra den med toalettborsten (46 %)
Lämna badrummet utan att ställa dit nytt toapapper när det tagit slut (45%)
Hår i handfatet/duschen (35%)
Tandkräm i handfatet/på spegeln (28%)
Lämnade kläder/underkläder/handdukar på golvet (26%)
Icke nedfälld toalettring (23%)
Osläckta lampor (23%)
Sminkrester i handfatet (9%)
Oordning i badrumsskåpet (8%)
När din partner gör toalettbesök med öppen dörr (6%)
Inget av detta stör mig (7%)
Brukar du använda din mobiltelefon till något av följande när du är på toaletten?
Surfa (35%)
Kolla Facebook/Twitter/Instagram (32%)
Skicka SMS/MMS (30%)
Spela spel (28%)
Prata i telefon (12%)
Lyssna på musik (9%)
Inget av ovanstående (7%)
Använder inte mobilen på toaletten (38%)

Fakta om undersökningen

Undersökningen har genomförts av marknadsundersökningsföretaget YouGov under perioden 9-16 oktober 2014. 4016 respondenter svarade på undersökningen i Sverige, Danmark, Norge och Finland, cirka 1 000 pers/land. Urvalet är kvinnor och män i åldern 18-65 år som bor i villa/radhus, bostadsrätt eller hyresrätt samt har minst ett badrum. (ta bort duschrum.) Urvalet är representativt för parametrarna kön, ålder och region.

Villeroy & Boch Gustavsberg AB är en av Skandinaviens ledande producenter av badrumsprodukter. I koncernen ingår varumärkena Gustavsberg och Villeroy & Boch, som har fokus på alla produkter inom badrummet, t ex WC, tvättställ, blandare, badrumsmöbler, badkar och massagebadkar. Företaget är ett helägt dotterbolag till den tyska koncernen Villeroy & Boch AG och tillhör därmed en av Europas största producenter av badrumsinredningar. Läs mer på www.gustavsberg.com