Villeroy & Boch Gustavsbergs keramikpris 2012 går till en enastående pedagog och inspiratör

Keramiklärare Mats Svensson får Villeroy & Boch Gustavsbergs keramikpris som delas ut för tionde gången. Priset syftar till att uppmärksamma keramiken i Sverige. Mats Svensson har under lång tid delat med sig av keramisk kunskap, tradition och kreativitet såväl lokalt som internationellt.

Mats Svensson är sedan 1974 verksam vid Leksands folkhögskola där han är utbildningsansvarig lärare i keramik. Han får keramikpriset om 25 000 kronor med följande motivering:

”Mats Svensson får Keramikpriset för sin enastående och mångåriga insats som keramiklärare och folkbildare. Han har skapat utbildningen "Keramisk form" på Leksands Folkhögskola, som är en grundutbildning som ger gedigna kunskaper om materialens möjligheter och begränsningar. I dag finns många yrkesverksamma keramiker som vittnar om Mats Svenssons stora betydelse som pedagog och inspiratör. Mats delar med sig av sina stora kunskaper till alla, bl a genom undervisningsfilmer på nätet, t.ex. "Mera med Lera". Mats har byggt upp ett stort internationellt kontaktnät där keramiker från länder som Japan och Kina utbyter kunskaper och erfarenheter. Juryn vill härmed uppmärksamma en enskild person som generöst delar med sig av sin långa erfarenhet av keramisk kunskap, tradition och kreativitet på det lokala och internationella planet och som därmed indirekt skapar nya synergier och kombinationer..”

Keramikpriset delas ut av Peter Larsson, VD på Villeroy & Boch Gustavsberg AB.  Utdelningen äger rum kl 19:00 tisdagen den 11 september 2012  på Gustavsbergs Porslinsmuseum, Odelbergs väg 5 B, Gustavsberg. I samband med prisutdelningen kommer Mats Svensson att förmedla några intryck från sin studieresa till porslinsdistriktet Jingdezhen i Kina som han gjorde våren 2012 tillsammans med sina elever.

Prisnämnden har bestått av: Agneta Linton, konsthallschef Gustavsbergs Konsthall; Päivi Ernkvist, keramiker/projektledare; Peter Larsson, VD, Villeroy & Boch Gustavsberg AB; samt Kjell Lööw, museichef, Gustavsbergs Porslinsmuseum.

Tidigare pristagare har varit: Päivi Ernkvist, Kennet Williamson, Signe Persson-Melin, Inger Molin, Ateljéföreningen G-studion, Torbjörn Kvasbø, Blås & Knåda, Agneta Linton och Maj Sandell på Gustavsbergs Konsthall samt Kjell Rylander.

För mer information välkommen att kontakta:
Ann-Christine Berg, PR & Communications Manager
Tel: 08 570 393 54, mob: 072-502 68 14. E-post: ann-christine.berg@gustavsberg.com

Villeroy & Boch Gustavsberg AB är en av Skandinaviens ledande producenter av badrumsprodukter. I koncernen ingår varumärkena Gustavsberg och Villeroy & Boch, som har fokus på alla produkter inom badrummet, t ex WC, tvättställ, blandare, badrumsmöbler, badkar och massagebadkar. Gustavsbergsgruppen har i dag cirka 450 medarbetare och omsätter över 1 miljarder SEK. Företaget är ett helägt dotterbolag till den tyska koncernen Villeroy & Boch AG och tillhör därmed en av Europas största producenter av badrumsinredningar. Läs mer på www.gustavsberg.se