Konsthantverkligt – samtal och föreläsningar om konsthantverk i nuet

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2016 14:50 CET

Gustavsbergs Konsthall bjuder in till Konsthantverkligt; en fördjupande samtals- och föreläsningsserie om konsthantverk i nuet.

Vilka diskussioner förs inom konsthantverket i dag? Hur används konsthantverk för att ifrågasätta, ta ställning och göra politik? Genom att finnas i såväl utställningar och forskning som i vår omedelbara vardag, har konsthantverket betydelse. I samtalsserien tittar vi närmare på verkligheten genom konsthantverket.

Välkommen torsdagen den 1 december kl. 17-18.30 till
Om objekt, verklighet, feminism och konstnärlig forskning,
ett samtal mellan Frida Hållander och Åsa Norman.

Frida Hållander – konsthantverkare och doktorand på Konstfack i anslutning till Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet, inom området konstnärlig forskning.
Åsa Norman – textilkonstnär, utbildad vid HDK Steneby och Konstfack. Grundare och en av sex medlemmar av den feministiska konst- och konsthantverksgruppen Den nya kvinnogruppen, DNK.

Kom i tid för att få plats, ingen föranmälan krävs. Fri entré!
Plats: Formstudion på Gustavsbergs Konsthall
Pågående utställning – Mona Wallström: Angående HUS nr 10 – är öppen under kvällen.

___________________________________________________________________________

Gustavsbergs Konsthall är Sveriges enda konsthall med specifik inriktning på samtida konsthantverk. Utställningsprogrammet omfattar konsthantverkets alla materialområden och presenterar aktuella verk från såväl internationellt erkända utövare som en yngre generations avantgarde.
Verksamheten omfattar också Butik & Showroom med utvalda verk från landets mest namnkunniga konsthantverkare.

Konsthallen är öppen tisdag-söndag 11-16. Fri entré gäller för alla utställningar.
Gustavsbergs Konsthall är en del av Värmdö kommun.

Kommentarer (0)