Avtäckning av Siv Juhlin-silhuett på Internationella kvinnodagen den 8 mars 2013

Vi uppmärksammar en eldsjäl på Internationella kvinnodagen

På Internationella kvinnodagen fredagen den 8 mars kl 17.00 kommer en porträttsilhuett föreställande Siv Juhlin (1942 – 2004) att avtäckas utanför museet och samtidigt invigs en utställning i Kakelugnsrummet som handlar om hennes gärning och om hennes betydelse för porslinstraditionen i Gustavsberg. I samband med invigningen delas 2013 års Siv Juhlin-stipendium ut!

Eldsjäl

Siv Juhlin - kemist, formgivare, inspiratör och entreprenör - kom till Gustavsberg 1967. När Hackman-Rörstrand lade ner tillverkningen 1994 var hon med och räddade delar av Hushållsporslinsfabriken som idag lever vidare som Gustavsbergs Porslinsfabrik. Det är tack vare eldsjälen Siv Juhlin och hennes medarbetare, som vi alltjämt har kvar en framgångsrik och unik porslinsfabrik här i Gustavsberg. Det är i själva verket den enda kvarvarande hushållsporslinsfabriken i landet idag. (Övriga kvarvarande porslinsfabriker är Villeroy & Boch i Gustavsberg och IFÖ i Bromölla, med då handlar det om sanitetsporslin och i IFÖ:s fall även om tekniskt porslin.)

Siv Juhlin-silhuett

Konstverket, i form av en 175 cm hög silhuett i svart pulverlackerad stålplåt, är skapat av industridesignern och professor emeritus Jan-Olof Landqvist.

Avtäckningen blir både höjdpunkten och slutpunkten för Siv Juhlins Minnesförening, som bildades 2004. Minnesföreningen, vars syfte varit att sprida kunskap om hennes gärning och att utdela stipendier till sådana personer som vi kallar för "eldsjälar", i första hand kvinnliga, avvecklade sin verksamhet 2011. Under åren har stipendier delats ut till följande: Margareta Hennix, Birgitta Nothlöf (Livstycket), Karin Holmberg (Sätergläntan), Eva Romare (Långsunda gård), och till HPF (Gustavsbergs Porslinsfabrik)

2012, i samband med avvecklingen av föreningen, skänktes konstverket  till Gustavsbergs Porslinsmuseum. Avsikten är att silhuetten nu skall få en permanent placering utanför museet.

Siv Juhlin-stipendiet

Vid föreningens sista årsmöte erbjöd sig Gustavsbergs Porslinsfabrik genom Lars-Erik Harvig och Christina Strandberg att överta ansvaret för utdelande av ett stipendium i Sivs namn. Vem mottagaren av 2013 års Siv Juhlin-stipendium är kommer att avslöjas i samband med avtäckningsceremonin den 8 mars.

Utställning om Siv Juhlin

I Kakelugnsrummet anordnas en utställning om Siv som handlar om hennes verksamhet i fabriken och där vi visar några av hennes hennes alster – alltifrån porslinsdesign till egna stickade tröjor. Utställningsansvarig är Oskar Juhlin. Utställningen kommer att visas t.o.m. den 19 maj.

Arr: Avvecklingsgruppen för Stina Juhlins minnesförening i samarbete med Gustavsbergs Porslinsmuseum och Gustavsbergs Porslinsfabrik.

• porslin
  • formgivning design