Acando och GU Ventures ingår samarbete

Acando och GU Ventures ingår samarbete

ACANDO Consulting AB och GU Ventures AB har startat ett nytt strategiskt samarbete som grundas i det gemensamma intresset att utveckla Göteborgs näringsliv. Syftet är att befrämja ett långsiktigt livskraftigt näringsliv i regionen, som en effekt av samarbetet.

ACANDO Consulting AB (”Acando”) hjälper företag och organisationer att uppnå bestående verksamhetsförbättringar. Vi gör det genom att kombinera djup verksamhetsförståelse med de senaste tekniska landvinningarna. Genom denna kompetens har vi hjälpt många av våra kunder att utveckla sin verksamhet för att nå en större marknad, högre lönsamhet och därigenom en ökad förmåga att skapa arbetstillfällen.

- ”Acando i Göteborg ser ett stort värde i att såväl näringsliv som samhället i övrigt blomstrar och skapar bra möjligheter för företag och människor att verka i. För Acando är talang i centrum och vi söker nya vägar för att attrahera och utveckla regionens talanger. Regionens universitet och högskolor är en viktig drivbänk för talang, idéer och moderna synsätt. Den forskning som bedrivs där eller i nära anslutning är absolut nödvändig för regionens framgång och ett område Acando gärna stöttar. Vi strävar efter att vara i utvecklingens framkant och därför har vi sökt samarbetspartner med liknande ambition och ett brett nätverk inom innovation och uppstart av företag. GU Ventures har en tydlig sådan profil och det är oerhört stimulerande att vi funnit en gemensam ambition och grund att stå på” säger John Karnblad, Senior Vice President Acando.

Acando och GU Ventures kommer därmed vidta en rad åtgärder för att några av de nya innovativa projekten snabbare kan nå en kommersiellt attraktiv nivå. Samarbetet mellan Acando och GU Ventures syftar till att öka resultaten av respektive företags utveckling av nya affärskoncept.

- ”Vår verksamhet syftar till att omsätta idéer till nya produkter eller metoder, som kan bli kommersiella framgångar”, fortsätter Klementina Österberg, VD för GU Ventures. ”I det arbetet tar vi mer än gärna in duktig och välrenommerad expertis, såsom Acando, för att vi vet av erfarenhet att det snabbar på utvecklingsprocesserna och skapar värde i bolagen, som utvecklas i vår inkubator. Att en sådan partner som Acando dessutom vill stötta bolagen med detta under sådana former och med talang i fokus, bådar gott för framtiden!”

Det nya samarbetet mellan Acando och GU Ventures är baserat på ett grundmurat förtroende och ett gemensamt intresse att stötta och dra nytta av varandra, vilket borgar för att samarbetet kommer ge de viktiga resultat som fordras.

Kontaktinformation:

ACANDO Consulting AB: John Karnblad, Senior Vice President, +46 730 82 5114, john.karnblad@acando.com
GU Ventures AB: Klementina Österberg, VD, +46 31-786 5153, +46 70-4401190, klementina@ventures.gu.se

Om ACANDO
Acando är ett konsultbolag vars affärsidé är att tillsammans med sina uppdragsgivare skapa affärsnytta genom att förbättra och effektivisera processer, organisation och digitala lösningar. Vi utmärker oss för vår förmåga att kombinera kompetens inom strategi och affärsverksamhet med gedigen teknisk expertis och en djupgående förståelse för hur organisationer fungerar. Koncernen har cirka 1 700 anställda fördelade på fyra länder. Acando omsatte över 2 miljarder kronor 2015 och är noterat på Nasdaq Stockholm.För mer information, se www.acando.se

GU Ventures är ett av svenska staten helägt holdingbolag, vars verksamhet har rankats bland topp tio i Europa. Dess affärsidé är att starta upp, finansiera och med ett aktivt inkubatorstöd utveckla nya affärsidéer och företag med anknytning till Göteborgs universitet. Syftet är att nyttiggöra forskningsresultat genom kommersialisering och att omsätta idéer till livskraftiga företag för att därigenom skapa nya jobb och tillväxt liksom att möta flera av de stora samhällsutmaningarna. Tillsammans med idégivare och saminvesterare har GU Ventures under de senaste 20 åren utvecklat över 120 nya idéer, som i ett 90-tal aktiebolag sysselsätter över 300 personer och omsätter närmare 300 MSEK årligen. Flera av bolagen har GU Ventures avyttrat med vinst och 6 av bolagen är noterade vid olika marknadsplatser. Portföljen består idag av 50 innehav vilka värderas sammanlagt till 1 miljard SEK. www.guventures.com