Ärofyllt uppdrag inom Sidas ”Innovations Against Poverty”

Inclusive Business Sweden, som utvecklas inom GU Ventures inkubator, har tillsammans med dess holländska samarbetspartners SNV och BoPInc fått det ärofyllda uppdraget att genomföra Sidas program ”Innovations Against Poverty – Phase II”. Programmet, som omfattar 70 mkr, syftar till att stimulera den privata sektorn att fokusera sina insatser, innovationer och resurser på att utveckla tjänster, produkter och system som bidrar till att minska fattigdomen i världen.

GU Ventures inkubator har sedan ett par år tillbaka arbetat med sociala innovationer och som ett led i detta, stöttat aktörer såsom Inclusive Business Sweden. Nu har GU Ventures äran att meddela att Inclusive Business Sweden har tillsammans med sina holländska samarbetspartners, organisationerna SNV och BoPInc, erhållit det mycket prestigefyllda uppdraget att genomföra Sidas program ”Innovations Against Poverty – Phase II” (IAP2). Sida avsätter ca 70 miljoner svenska kronor över en fyraårs period för att förbättra och stimulera sociala innovationer med syfte att lindra fattigdom i fyra fokusländer: Kambodja, Uganda, Zambia och Etiopien.

Programmet har två huvudsakliga mål:

• Förbättra tillväxtmöjligheterna och tillgången till nya marknader för inclusive businesses (hållbara företag som gynnar låginkomstsamhällen)
  • Öka leveransen av varor och tjänster till de som tjänar mindre än 8 dollar per dag (BoP populationen)

Sidas investering i IAP2 visar vilken viktig roll den privata sektorn har för att lindra fattigdomen i världen. Inclusive Business Swedens åtagande är att se till att IAP2 bidrar till att förverkliga den stora potential som strategin inclusive business har i arbetet med att uppnå FNs mål för hållbar utveckling (the Global Goals for Sustainable Development), berättar Mike Debelak, grundare och verksamhetschef för Inclusive Business Sweden.

Programmet kommer att lanseras i samband med årets Inclusive Business Forum som hålls i Stockholm den 20 oktober. Eventet samlar 150+ aktörer från näringsliv, akademi och civilsamhälle för att diskutera, planera och samverka kring hur vi kan nå de globala målen genom implementering av affärsmodeller med inclusive business som utgångspunkt. Isabella Lövin deltar som en av huvudtalarna; Arancha González, verkställande direktör för International Trade Center, är en annan – där även de senaste svenska innovationerna inom området finns representerade; möjligheter erbjuds att hitta potentiella affärspartners och delta i workshops kring praktiska utmaningar relaterade till en marknadsintroduktion i länder med en stor fattig befolkning.

Inclusive Business Sweden är det svenska nationella centret för affärer, forskning och innovation med ”the base of the pyra­mid, BoP” – en gruppering om de 4,5 miljarder människor som lever på mindre än 8 dollar om dagen och som utgör en till stora delar oupptäckt marknad. Inclusive Business Sweden stöttar svenska företag att samverka kring fattigdomsrelaterade utmaningar utifrån en hållbar affärsmodell som kallas just inclusive business.

GU Ventures driver sedan 2013 med stöd från Västra Götalandsregionen, EU:s regionala utvecklingsprogram genom Tillväxt­verket och Göteborgs universitet det egna utvecklingsprojektet STAR, som har till syfte att gynna nyttiggörande och kommer­sialisering av sociala innovationer.

För mer information, kontakta:

Mike Debelak, executive director, Inclusive Business Sweden, mike.debelak@inclusivebusiness.se och 0761-977655

Carolina Olson, business manager, Inclusive Business Sweden, carolina.olson@inclusivebusiness.se och 0734-204283

Sofia Ström, affärsutvecklare, investeringsansvarig och projektledare för socialt företagande inom GU Ventures på Sofia.Strom@ventures.gu.se och 0707-131150.

OM BERÖRDA AKTÖRER:

Inclusive Business Sweden: http://www.inclusivebusiness.se/