GU Ventures tilldelas EU-pris för sitt ansvarsfulla och inkluderande entreprenörskap

GU Ventures driver sedan 2013 projektet STAR – Social Innovation och Tillväxt för Alla i Regionen. Ett projekt som har till syfte att utveckla innovationssystemet inklusive GU Ventures egen affärsutvecklingsprocess, för att skapa morgondagens attraktiva företag vilka är ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbara. Nu har GU Ventures för sitt STAR-projekt tilldelats ett nationellt pris för sitt ansvarsfulla och inkluderande entreprenörskap från EU:s European Enterprise Promotion Awards.

Social innovation handlar om att möta samhällets utmaningar genom innovativa tjänster, produkter, processer och metoder. Det är helt behovsdrivet och utmaningarna och målen är bland annat definierade i FNs 17 globala hållbarhetsmål (Sustainable Development Goals, SDG). Sociala innovationer inbegriper hela hållbarhetsbegreppet där utgångspunkten är att ekologisk och social stabilitet utgör grunden för ekonomisk stabilitet och en långsiktig hållbar global utveckling.

• "Vi på GU Ventures har tagit ett aktivt ansvar i hållbarhetsfrågan och implementerat det i vårt arbete när vi utvärderar och utvecklar affärsidéer; inte bara utifrån marknadspotential, utan även utifrån hur väl idéerna kan bidra till ett resilient samhälle genom social inkludering och minskad klimatpåverkan. Det är en stor ära att tilldelas detta pris och fantastiskt roligt att vårt arbete uppmärksammas", säger affärutvecklaren Sofia Ström, ansvarig för STAR-projektet och sociala innovationer vid GU Ventures.

För att kunna bidra till en långsiktig hållbar tillväxt arbetar GU Ventures genom STAR-projektet med fyra olika produkter för att öka medvetenheten om hållbarhet. Vi utbildar och informerar våra idégivare, våra företagare och andra intressenter för att höja kunskapen och medvetenhetsnivån. Vi implementerar hållbarhetslogiken i vår organisation liksom i våra omvärld. Dessutom har vi genomlyst GU Ventures alla företag och matchat dem gentemot de globala hållbarhetsmålen. Det har visat att 87% av GU Ventures bolag bidrar till SDG målen och till så många som 11 av målen. Läs om resultatet här!

Nu tar vi nästa steg och arbetar med modellen på ett djupare plan för ett antal utvalda företag och går igenom vad vi kan göra för förbättringar inom vart och ett av dem. Därefter tar vi nästa gäng företag och målet är att ha gått igenom så många som möjligt under projekttiden.

• "Vi är övertygade om att affärer, hållbarhet och samhällsansvar går hand i hand och detta är ett prestigefullt pris som stärker oss i vår tro och beslutsamhet. Det är som mest givande just nu när vi har lärt oss de olika modellerna och lärt oss att jobba smartare för en bättre framtid", berättar Klementina Österberg, VD för GU Ventures. "Jag tackar särskilt min kollega Sofia för detta, eftersom hon har öppnat våra och många andras ögon för några år sedan och har sedan dess drivit arbetet med stor framgång."

Därutöver arbetar vi i grund och botten med systemförändrande innovationer vilket i sig visar på möjligheten att göra saker på ett annat och mer hållbart sätt och vilket ger mer kunskap och inspiration till vår affärsutvecklingsprocess. Vi arbetar också med att uppdatera vårt strukturkapital för nämnda process, samt konkret med företagsutvecklingen utifrån ovan beskrivna hållbarhetslogik.

Om du har en idé som du tror kan bidra till ett mer resilient samhälle genom social inkludering och minskad klimatpåverkan, tveka inte att höra av dig! Eller om du är intresserad av att utveckla din affärsidé för att bättre svara upp mot FNs hållbarhetsmål alternativt önskar mer information om GU Ventures arbete inom hållbar tillväxt, kontakta gärna Sofia Ström, på sofia.strom@ventures.gu.se eller 0707-131150.