PExA 2.0 i pilotprojekt vid ledande Thoraxklinik

PExA 2.0 i pilotprojekt vid ledande Thoraxklinik

PExA AB (”PExA”), har tidigare meddelat om försäljning till ett ledande universitetssjukhus. Leveransen är nu genomförd av PExA 2.0 och ett pilotprojekt har inletts på Thoraxkliniken vid Skånes universitetssjukhus i Lund. Pilotprojektet öppnar upp nya möjligheter för PExA och bolagets metod att samla in material från de minsta luftvägarna.

Dr. Sandra Lindstedt-Ingemansson, Docent och Biträdande Överläkare i thoraxkirurgi och projektledare för klinisk och experimentell lungtransplantation vid Lunds universitetssjukhus

– Instrumentet ska framför allt användas inom forskning kring lungtransplantation. Det som begränsar överlevnaden vid lungtransplantation idag är avstötning så kallad chronic allograft dysfunction (CLAD). I vissa material är CLAD frekvensen så hög som 30-50% 5 år efter transplantationen och CLAD är även den vanligaste dödsorsaken efter lungtransplantation. Orsaken till CLAD är i stort sett okänd, men hur lungan behandlas innan den sätts in i recipienten kan ha betydelse. I dag ställs diagnosen CLAD med spirometri, detta är dock ett väldigt trubbigt instrument och diagnosen CLAD ställs ofta sent i förloppet. Behandling insatt sent i förloppet jämfört med behandling insatt tidigt i förloppet har en betydande inverkan på överlevnads chanser vid CLAD.

Det finns enligt min mening ett stort behov av icke-invasiva diagnostiska och prognostiska markörer för CLAD inom lungtransplantation. PExAs teknik för att samla material från de minsta luftvägarna som tidigare varit oåtkomliga är mycket lovande. Den kan möjliggöra identifiering av biomarkörer för CLAD på ett tidigt stadium och kan därför utgöra en stegvis förändring gällande diagnosticering av CLAD i framtiden. De första försöken har varit mycket lovande och stödet från PExA AB har varit oerhört värdefullt.

VD Erik Ekbo kommenterar

Vi är mycket glada för att en ledande klinik har tagit initiativet i denna riktning. Vi hoppas att vårt instrument ska bidra till att Thoraxkliniken erhåller ny kunskap om de små luftvägarnas inverkan och som på sikt kan ge vägledning och input till klinisk nytta.

För PExAs del är samarbetet med Thoraxkliniken vid Skånes universitetssjukhus i Lund mycket värdefullt. Det innebär, utöver vår inriktning mot bland annat KOL och Astma, att helt nya applikationsområden för bolagets teknologi nu prövas.

För ytterligare information om PExA, vänligen kontakta:

Erik Ekbo, VD

E-post: erik@pexa.se

Denna information är sådan information som PExA AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 april 2017.

PExA AB (556956-9246) utvecklar och marknadsför ett forskningsinstrument med därtill hörande produkter och tjänster till lungforskare för enkel och icke-invasiv provtagning, i syfte att studera luftvägssjukdomar som exempelvis astma och kroniskt obstruktiv lungsjukdom, KOL. Provtagning med PExA kan användas till att upptäcka lungsjukdomar i ett tidigt skede. Provet kan liknas vid ett ”blodprov för de små luftvägarna”. Syftet är att underlätta utvecklingen av tillförlitlig och mer individualiserad diagnos, övervakning och behandling av luftvägssjukdomar. Den ursprungliga idén och forskningen bakom metoden kommer från enheten för Arbets- och miljömedicin vid Sahlgrenska akademin inom Göteborgs universitet. Den kommersiella verksamheten startade 2010 med stöd av GU Ventures inkubator och bolaget är grundat av uppfinnare, nyckelpersoner, affärsänglar och GU Ventures. Bolagets B-aktie är noterad på AktieTorget.