68 miljoner nytt hopprepsrekord

Fantastiska 68.256.156 hopp blev slutresultatet för Gymnastikförbundets 'Hopprepsutmaning' som i fyra veckor pågått i nära 350 av landets skolor från norr till söder. Även gymnastikföreningar och enskilda personer har kunnat tävla i egen klass. Totalsegern togs hem av Kopperskolan i Stenungsund som tillsammans hoppat hela 1.893.056 hopp! På andra plats kommer Asmundtorp Skola i Skåne med 1.775.000 hopp, och på tredje Knutby skola på samma ort med 1.604.527 hopp. (Tio-bästa-listan följer nedan). Bäst i föreningsklassen blev Kämpinge Gymnastikförening med 1.632.527 hopp - inte så konstigt, eftersom Kämpinges 'leading lady' heter Kajsa Murmark - motor bakom svensk hopprepsgymnastik både på bredden och på elitnivån.Tvåa är VGF Sports Club i Västerås med 756.358 hopp, och som god trea kommer Gymnastikföreningen Kennedy i Göteborg med 620 205 hopp. Hopprepssatsningen genomförs för andra året i rad. Rekordet 2004 låg på 13.5 miljoner. Utmaningen ingår i Gymnastikförbundets mångåriga satsning för att sätta fler barn i rörelse genom att med enkla och roliga medel stimulera till fysisk aktivitet. Här följer de tio bästa skolorna och tio bästa föreningarna: http://www2.gymnastik.se/files/{A3E8DC52-D62C-42CD-A75C-86FEA8F4E668}.xls