Artistisk Gymnastik: NM på Island 8 - 9 april. Medaljhopp på herrsidan - kamp om EM-platser på damsidan

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2006 13:37 CEST

På fredag den 7 april reser de svenska landslagsgymnasterna till Island för NM i Artistisk Gymnastik. På herrsidan är det ett nytt och ungt landslag samt en ny förbundskapten med hög målsättning. På damsidan gäller det inte bara NM-titeln utan också EM-platser:

- Vi ska ta åtta medaljer! säger Stefan Agnvall, ny förbundskapten för Manlig Artistisk Gymnastik. Det manliga landslaget består av tre seniorer: trefaldige svenske mästaren, Jimmi Boström (Älvsby IF), klubbkamraten George Foo samt Björn Slånvall (Brommagymnasterna) samt två juniorer; 17-årige JSM-vinnaren Elof Tehler, KFUM Stockholm, och 15-årige Måns Stenberg från Brommagymnasterna. Den senare redan utpekad som vår främsta talang sedan Jonassons dagar.

- Måns har en lättare ledbandsskada just nu, säger Agnvall, men är han i form till helgen ska vi kunna ta en lagmedalj. Jimmi Boström är som alltid ruggigt stabil och både han och Björn Slånvall kan ta mångkampsmedaljer. Junioren Elof Tehler fortsätter att utvecklas i en rakt uppåtgående riktning och kan ta sig både till grenfinal och medaljplats både i hopp, räck och fristående. Går allt riktigt bra ska vi komma hem med minst en medalj i varje grenfinal.

På damsidan representeras Sverige av Veronica Wagner, Stockholm Top Gymnastics, klubbkamraterna Josefine Backe och Emma Sunebäck, Malin Hvetlander från GF Nikegymnasterna samt Emma Lindevall, Västerås GF. Här gäller det också att kvalificera sig för det svenska EM-laget. Wagner är redan klar medan de två resterande platserna ännu står öppna. Resultatet på NM kommer att avgöra huruvida Sverige får skicka ett fullt lag till damernas EM i Volos (27 – 30 maj).

Efter hemkomsten från de lyckade världscuptävlingarna i Lyon och Cottbus har Veronica dragits med en förkylning och varit sängliggande. Hon har därför inte kunnat träna de senaste dagarna. Men kommer hon igång och får ett par dagars träning före NM ska det dock inte vara någon fara, säger tränaren och förbundskaptenen Staffan Söderberg, utan då kan Veronica ses som Nordens starkaste guldkandidat i damernas mångkamp.

Mer information: Manliga landslaget, förbundskapten Stefan Agnvall, 073-543 45 67

Kvinnliga landslaget, förbundskapten Staffan Söderberg, 070-531 62 86

Bilder och meritlista för samtliga landslagsgymnaster finns på http://www2.gymnastik.se/t2.asp?p=286828

Kommentarer (0)