Artistisk Gymnastik: snart dags för damernas EM i Grekland - och för SM i Uppsala!

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2006 16:16 CEST

Gymnastikförbundet/Birgitta Rittner/070-3864400

2006-04-12

Nyss hemkomna från ett mycket lyckat NM på Island ska de svenska damgymnasterna strax iväg igen – denna gång till EM och JEM i kvinnlig artistisk gymnastik som i år går i Volos, Grekland, 27 – 30 april. Sverige deltar med lag, både seniorer och juniorer.

Seniorlaget

(Nordiska

Mästare 2006): Veronica Wagner, Stockholm Top Gymnastics, Josefine Backe (16 år, också STG) samt Emma Lindevall, (20 år från Västerås GF). – Både Josefine och Emma är stabila mångkampare och med Veronica som ankare har vi ett lag som kan göra en bra insats, säger förbundskaptenen Staffan Söderberg.

Juniorlaget: Maria Edner, -91, STG; Linn Nilsson, -92, Höganäs GF och Nathalie Kovac, -91, GF Uppsalaflickorna.

Tävlingarna startar för seniorerna den 27 april och för juniorerna den 28 april. Lagfinaler för seniorer går på lördagen den 29 svensk tid 15 – 17. På söndagen den 30 går grenfinaler för både seniorer och juniorer. SVT2 sänder från tävlingarna både lördag och söndag: lördag den 29 kl 15 – 17, söndag 30 kl 14 – 16.30.

Direkt efter hemkomsten från EM är det dags att ladda för SM som i år går i Fyrishov i Uppsala, 5 – 7 maj.

(Samma helg reser de svenska senior- och juniorlandslagen till Volos för EM-tävlingen i manlig artistisk gymnastik – men om detta återkommer vi!)

Birgitta Rittner

Informations&marknadschef

Gymnastikförbundet, Idrottens Hus, 114 73 Stockholm

0708-350 456, 08-699 64 81

250 000 medlemmar i 1400 föreningar över hela landet

Besök oss på www.gymnastik.se!

Kommentarer (0)