Barn blir smarta av gympa - seminarium i Malmö 29 augusti med Erik Hamrén, Pär Gärdsell och Suzanne Lundvall

Erik Hamrén, Bunkefloprojektets grundare Pär Gärdsell, och forskaren och docenten vid GIH Suzanne Lundvall delar med sig av åsikter och kunskaper under temat 'Barn blir smarta av gympa'.  Högaktuellt efter regeringens valutspel om att utöka skolidrottstimmarna i grundskolan. Seminariet ingår i nystartade Skandinaviska Idrottsmässan som arrangeras för första gången i Malmö.

Gymnastikförbundet medverkar med seminariet ’Barn blir smarta av gympa’ fredag den 29 augusti kl 15.00 – 16.45 i Baltiska Hallen. Media välkomnas till seminariet där dessa högintressanta föreläsare delar med sig av kunskaper och synpunkter:

- Suzanne Lundvall, forskare och docent på Gymnastikhögskolan i Stockholm (GIH) inleder med en kort resumé över svensk och internationationell forskning om barn och motorik
- Erik Hamrén, förbundskapten för herrlandslaget i fotboll
- Pär Gärdsell, läkare och initiativtagare till Bunkefloprojektet

Moderator: Malin Eggertz Forsmark.

Mediaackreditering till mässan genom uppvisande av presskort. Mediakontakt för detta seminarium Birgitta Rittner, 0708-350456, birgitta.rittner@gymnastik.se.
(För information och kontakt om mässan i sin helhet, Thomas Lindell, 070-660 1417)

Bakgrund:
 Mer idrott i skolan ger barnen, skolan och samhället vinster – hälsomässigt, pedagogiskt, ekonomiskt. Med ett löfte i en valrörelse har frågan lyfts fram. Det är bra. Men det innebär inte att målet är nått. Ett ökat timantal för skolidrott är det första viktiga steget – utformning och innehåll är minst lika viktigt. Det handlar inte bara om ’flås’ och konditionsträning, utan om motorisk träning, betonar Suzanne Lundvall, forskare och docent på GIH. – Tidig grundmotorisk träning* är viktig för barn fysiska och kognitiva utveckling och skolidrotten har stor betydelse.

Gymnastikförbundet ser positivt på regeringens förslag att öka antalet idrottstimmar i grundskolan med 100 timmar. Förslaget har gedigen grund när det gäller forskning och stöd från många håll utanför forskarvärlden.

Vid Idrottshögskolan i Stockholm (GIH) har forskare visat att fyra av tio barn i årskurs 6 har brister i sin motorik. Andra studier påtalar en oro för en negativ utveckling av barns koordinationsförmågor och kroppsstyrka.

Gymnastikförbundet arbetar för mer idrott i skolan och framför allt mer motorikträning sedan slutet av 90-talet. Redan 2001 samlade vi tillgängliga fakta i broschyren ’Jag vägrar sitta still’ (se resurslänk) och skickade till beslutsfattare och media. I denna beskrivs bland annat Bunkefloprojektet.

Många offentliga personer har senare ställt sig bakom olika upprop för mer idrott i skolan – bland annat i en debattartikel i Svenska Dagbladet (20 sept 2013) undertecknad av forskare och kända idrottsprofiler som Erik Hamrén, och i maj 2014, på SOK:s initiativ, även svenska OS-deltagare.

*/Åla, krypa, gå, rulla, stödja, kasta och fånga, hoppa, balansera, springa, hänga och klättra. Mer om barn och motorik: www.gymnastik.se/smartabarn