Bra kvaldag i världscupen i trampolin och DMT

Bra kvaldag i världscupen i trampolin och DMT

Idag på morgonen har Lina Sjöberg, Oscar Smith och Gustav Tingelöf genomfört sina kvaltävlingar i världscupen i trampolin och DMT.

Lina var först ut och körde igenom två bra och stabila serier i trampolin utan större misstag och hon var själv mycket nöjd med att komma igenom de två serierna. Poängen 96,660 räckte till en 33:e plats och är över kvalgränsen för vårens EM.

Även Oscar körde igenom två hela serier i ryska Khabarovsk. Han började med en mycket fin första serie. I den andra fick han lite problem vilket han redde ut på ett taktiskt bra sätt genom att byta ut några av övningarna. Det sänkte svårigheten men han kom på ett stilrent sätt igenom serien. Poängen 107.070 gav en 33:e plats och räcker till både höstens VM och vårens EM.

- Det känns jättebra. Jag har gjort en riktigt bra världscup idag och det finns ännu mer att hämta. Jag är egentligen i en ganska tung träningsfas och jag hade inte riktigt orken genom hela serien. När den kommer så kommer också höjd, stil och det sista klippet i övningarna, säger en glad och nöjd Oscar Smith som nu är klar för VM i Tokyo senare i höst.

Två finalplatser i den första världscupen i DMT

I ett något begränsat startfält genomförde Lina Sjöberg och Gustav Tingelöf bra kvaltävlingar i DMT och har gått vidare till söndagens finaler. Där kommer båda två att öka upp sin svårighet i hoppen jämfört med dagens tävling.

Det var första gången någonsin som det genomförs en världscup i DMT. I internationella sammanhang har grenen tidigare enbart funnits med på VM och EM, något som nu utökas.

Finalerna i DMT går i morgon klockan 06.20 och streamas via Youtube.