Det stora truppslaget – nu ska danskarna äntligen besegras!

Det stora truppslaget – nu ska danskarna äntligen besegras!

Sveriges första landslag tävlar i EM i truppgymnastik i Århus 18 – 20 oktober.

- Vi har aldrig varit bättre och nu SKA vi ta hem guld till Sverige! säger Ulf Andersson, sportchef på Gymnastikförbundet. Vid EM i truppgymnastik (Teamgym2012) i danska Århus tävlar Sverige för första gången med landslag – i tre klasser: herr, dam och mixed.

42 gymnaster i tre landslag
Varje landslagstrupp formas av 14 gymnaster (12 + 2 reserver). Uttagningsprocessen har varit lång och startade med öppna uttagningar i februari 2012. Av Sveriges nästan 20 000 truppgymnaster var det 120 som kände sig kallade. Nu återstår totalt 45 gymnaster som till slut ska trimmas ned till 42 före avresan till Danmark. Gymnaster kommer från olika klubbar i landet.  En bor i Danmark, flera på Island, men de allra flesta är från Stockholm, Skåne och Örebro (se resurslänkarna).

Öppet genrep 14 oktober i Höllviken (Kämpinge)
Kommande helg 29 – 30 september samlas mixed- och herrlaget i Stockholm för en finputsning.  Damlandslaget samlas i Helsingborg och Höganäs.
Den allra sista finputsningen sker vid ett öppet genrep i skånska Höllviken söndagen den 14 oktober och den 16 oktober bär det vidare till Århus.

Tolv nationer på EM
Väl på EM i Århus möter Sverige hård konkurrens från Danmark, Island och Norge.   12 nationer deltar (Sverige, Danmark, Norge, Island, Norge, Frankrike, Tyskland, Holland, Portugal, Tjeckien, Österrike och Storbritannien).

Tre olika tävlingsgrenar i varje klass
I varje klass tävlar man i tre grenar: fristående, tumbling och trampett.  Kännetecknande för truppgymnastik på denna nivå är total kroppskontroll och hisnande höga, avancerade volter till hög musik. Gymnastikens ’freestyle’!