Emma Larsson - ny svensk toppgymnast på internationell nivå

Emma Larsson - ny svensk toppgymnast på internationell nivå

Veronica Wagner, Jonna Adlerteg, Ida Gustafsson - tre svenska gymnaster som nått internationell nivå och uppmärksamhet. Ett nytt namn planterades igår vid mångkampsfinalen i Junior-EM i Bryssel: 13-åriga Emma Larsson. Liksom Jonna Adlerteg fick hon sitt internationella genombrott vid JEM - men ett år tidigare än klubbkamraten Adlerteg, som var sistaårsjunior när hon tävlade i JEM.

- Emma har ännu inte nått sin fulla potential,säger tränaren Helena Andersson per telefon från Bryssel. Emma tävlade igår i 24-finalen i JEM, dit hon kvalat som nr 17. I finalen förbättrade hon sin placering ett snäpp och slutade på 16:e plats. Nu står hon som första reserv till grenfinalen i hopp  och tränar idag.

- Det här är bara början för Emma, säger Helena Andersson. - Hon är en av våra allra största talanger. Vi sätter målet högt för nästa års europeiska Ungdoms-OS i juli 2013: Topp 8 i mångkamp och minst en grenfinal!

Emma Larsson är född -98 och kommer från Eskilstuna. Hon har tränat med Helena Andersson och Sebastian Melander sedan 2004. - Som person är hon otroligt målmedveten och vet precis vad hon vill, säger Helena Andersson. Hon gillar utmaningar och har drömt om de stora tävlingarna redan från tidig ålder.  Som gymnast är hon explosiv, en egenskap som hon har stor nytta av i grenarna bom, hopp och fristående framför allt.

Emma Larsson. Kom ihåg det namnet!

Mer information: Ulf Andersson, sportchef Gymnastikförbundet, 0725-356487