Emma Larsson tävlar i Test-Event - en del i kvalprocessen mot OS 2016

Emma Larsson tävlar i Test-Event - en del i kvalprocessen mot OS 2016

På söndag 17 april tävlar Emma Larsson (Eskilstuna GF) i Test-Event i Rio de Janeiro. Test-Event är en del i processen som avgör om Sverige kommer vara representerade i OS i artistisk gymnastik i sommar.

Emma Larsson tävlar i Rio

Emma är den gymnast som har uppnått den högsta mångkampspoängen av de svenska landslagsgymnasterna under de senaste åren. Emma siktar på OS 2020 och går därför under SOKs ”framtidskriterie”. Hon har med två silvermedaljer på Challenge-cup tävlingen i Baku i februari 2016 visat att hon är på väg tillbaka till de poänger och nivå som kan leda till topp 8 resultat till 2020.

Jonna Adlerteg, var också hon uttagen till att tävla i Test-Event. En skada i samband med en världscupsfinal innebar tyvärr att hon inte kan delta.

Topp-8 eller framtidskriteriet

Sverige placerade sig på en 22:a plats i lagtävlingen på VM i Glasgow förra året, vilket innebar att chansen att kvalificera sig som lag till OS inte längre var aktuell. Däremot kvarstod möjligheten för en individuell gymnast att ta en plats till OS. Det är Internationella Gymnastikförbundet FIG, Svenska Olympiska Kommittén samt Gymnastikförbundets kriterier som avgör vilken av gymnasterna som kommer att åka.

För att en gymnast ska ha möjlighet till deltagande krävs en nivå som hamnar under någon av SOKs kriterier för OS, det vill säga antingen chans till topp 8- placering 2016 eller framtidskriteriet, vilket innebär en kommande satsning med mål om medaljplacering på OS i Tokyo 2020.

Läs mer här om hur uttagningen går till.

Datum och tider:

• 14 april, träning på arenan
  • 15 april, podieträning
  • 17 april, kvalifikation och mångkamp. Emma tävlar i sub-division 3 som pågår 21.30-23,30 svensk tid
  • 18 april, grenfinaler

För mer information kontakta:

Helena Andersson Melander, ansvarig för seniorlandslaget i kvinnlig artistisk gymnastik, +46 70 721 53 61

Jonas Juhl, landslagschef Gymnastikförbundet, 073-097 6470

Lotta Darlin, kommunikations- och marknadschef Gymnastikförbundet,