Fin VM-debut för Sveriges två talangfulla gymnaster Jonna Adlerteg och Ida Gustafsson

Efter första dagens VM-kval i Tokyo summerar förbundskaptenen Agneta Göthberg: - Klart godkänd debut av båda gymnasterna. Den svåra barren gick mycket bra för båda och för Jonna blev det en fallfri tävling även om hon hade några dyrbara missar. Ida Gustafsson hade ett fall i bom men körde fint i övrigt. Resultaten räcker troligen för testtävlingen i London januari 2012, som är OS-kval. Lite nerver kanske, men båda har gjort en riktigt fin VM-debut.  16-åriga Jonna är förstaårssenior, Ida Gustafsson fyllde sjutton i Tokyo. Båda tränas av Sebastian Melander och Helena Andersson i Eskilstuna Gymnastikförening.

Kvaltävlingarna fortsätter i morgon lördag 8 oktober. Söndag 9 oktober kl 9.00 svensk tid kvaltävlar de två svenska herrarna Måns Stenberg och Toni Simonen.

Länk till dagens tävlingsresultat:

Mer information: Förbundskapten Agneta Göthberg (i Tokyo med sju timmars tidsskillnad) +46703420514

Helena Andersson (i Eskilstuna) +46707215361

(På bilden Jonna Adlerteg under VM-kvalet i barr, foto Christian Thomassen/2CFoto)