Fortsatt tillväxt för gymnastiken - truppgymnastik i topp

Fortsatt tillväxt för gymnastiken - truppgymnastik i topp

Tillväxten för svensk tävlingsgymnastik fortsätter, för sjunde året i rad.  28 950 gymnaster har nu tävlingslicens, ytterligare 15 992 träningslicens.   Det innebär en total ökning med 5 320 gymnaster jämfört med föregående år. Överlägset störst är fortsatt truppgymnastiken (25 890,  ökning med 2 342) följt av kvinnlig artistisk gymnastik (1 660, ökning med 182 gymnaster). - Det är mycket glädjande, säger förbundsordföranden Malin Eggertz Forsmark.

En särskilt positiv utveckling är att den största procentuella ökningen på truppsidan  svarar killarna för – hela 19 procent.

Gymnaster med tävlingslicens 2013/2014:

Truppgymnastik, kvinnor: 19 685 (+1 445)
Truppgymnastik, män: 4 762 (+897)

Kvinnlig artistisk gymnastik: 1 660 (+182)

Manlig artistisk gymnastik: 347
Rytmisk gymnastik: 286
Trampolin, män: 296
Trampolin, kvinnor: 240
Hopprep: 168
Aerobic Gymnastics: 63

(Statistiken avser tävlingsåret 2013/14 och baseras på registrerade licenser för tävling respektive träning.)

- Den oavbrutna tillväxten är glädjande och understryker återigen behovet av specialutrustade gymnastikhallar. Tävlingsgymnastiken är stor och växande men jag vill också betona att den riktigt breda verksamheten är barn- och ungdomsgymnastik. Köerna till barngymnastiken är fortsatt långa, framför allt i större städer, säger förbundsordföranden Malin Eggertz Forsmark.

- Nära 90.000 barn i åldrarna 3 - 12 år är aktiva i en av våra drygt tusen medlemsföreningar och även där ser vi ökningar - där inte minst parkour lockar många nya utövare till gymnastikföreningarna. Med fler idrottshallar utrustade för gymnastik skulle vi kunna ta emot ännu fler av de barn som idag står i kö till barngympan, så viktig för barnens motoriska utveckling och en grund för ett aktivt liv - även i andra idrotter.

Webbild: Gymnastikförbundet/Fredric Berggren - Fredrixzon.se