Från landslagsgymnast till brandman: Stephanie Pizzignaco

Från landslagsgymnast till brandman: Stephanie Pizzignaco

På VM 2006 var Stephanie Pizzignaco gymnast i det svenska landslaget tillsammans med bland andra  Veronica Wagner. Hon säger själv att hon har gymnastikträningen att tacka för mycket när hon nu tagit sig genom nålsögat och får börja sin brandmansutbildning efter många års målmedveten kamp.  Idag är Steffie 27 år gammal, och 156 cm lång;  - Uniformsbyxorna måste kanske läggas upp först!

Denna envisa före detta landslagsgymnast trotsade oddsen och bestämde sig för att lyckas. Allt som gymnastiken gett henne genom åren kom väl till pass och med en enorm envishet, målmedvetenhet, disciplin, glöd och vilja tog hon sig igenom tuffa tester och motgångar. Satsningen lönade sig och i mars får ”Steffie” möjligheten att uppfylla sin dröm – att bli brandman.

Vägen dit var lång, testerna var många och tuffa. Styrka, kondition, förmåga att hantera information vid stress, höjdskräcksprov och klaustrofobitester. Psykiska och fysiska tester. Det inkluderade också att bära halva kroppsvikten på ett lutande löpband, i åtta minuter. Motgångar på vägen fick hon också men gav inte upp. Till slut kom samtalet hon drömt om. Hon börjar nu sin brandmansutbildning i mars. Steffi är övertygad om att gymnastiken är den avgörande orsaken till att hon nu efter lång kamp och misslyckanden på vägen ändå  lyckats:

-  Att träna gymnastik får dig att pusha gränser, lära dig övningar du trodde var omöjliga och ger dig dessutom en grundfysik som i det här fallet var ovärderlig. Är du inte fokuserad varenda sekund så ramlar du av bommen. Det tror jag att jag hade nytta av både i testerna och kommer att ha nytta av i framtiden, i pressande situationer som brandman.

- Nu ser jag fram emot ett yrke jag vill hålla på med i resten av mitt liv. I mars får jag börja utbildningen och sedan blir jag stationerad någonstans och får min utrustning. Fast de behöver kanske sy upp byxorna först, vad vet jag, säger hon och skrattar.

Läs hela artikeln på gymnastik.se

Stephanie Pizzignaco började sin gymnastbana i Nikegymnasterna hemma i Linköping och har tränat och tävlat i Stockholm Top Gymnastics. Idag bor hon i Stockholm. Kontaktuppgifter förmedlas via birgitta.rittner@gymnastik.se