Freerunning och tricking får SM-status - första mästerskapen under SM-veckan i Borås 1 juli 2014

De första officiella SM-tävlingarna i freerunning och tricking går av stapeln under SM-veckan i Borås, preliminärt den 1 juli 2014. Tävlingarna kommer troligen att direktsändas i SVT Play. Till tävlingarna har sexton deltagare i respektive freerunning och tricking tagit sig genom kvaltävlingar i Göteborg,  Stockholm och Eskilstuna. Runt 7000 utövare och över 100 medlemsföreningar är basen för de snabbt växande idrotterna freerunning och tricking.

Bakgrund:

I november 2012 anställde Gymnastikförbundet en projektledare (Ahmed Al-Breihi) för att se om det stora intresset för parkour, freerunning och tricking både utanför och inom gymnastikföreningarna var möjligt att stödja på ett sätt som var utvecklande och uppskattat av utövarna.  Det blev ett mycket lyckat försök där verksamheten hela tiden drivits av utövarna och med de aktiva i fokus, genom en särskild kommitté (PKTR). I februari 2014 blev parkour, tricking och freerunning en del av Gymnastikförbundets ordinarie verksamhet. Den 24 april beviljade Riksidrottsförbundet en ansökan från Svenska Gymnastikförbundet om att freerunning och tricking får officiell SM-status (parkour är inte en tävlingssport).

För mer information:
Ahmed Al-Breihi,
Idrottskonsulent Parkour/Freerunning/Tricking på Gymnastikförbundet, 072-5716717