Gymnastik - NM guld till Sveriges damer idag - första på tio år. Wagner till samtliga finaler efter tre grenvinster i kvalet, ind. Silver till Wagner och Slånvall

NM i artistisk gymnastik på Island: Guldet till svenska damerna, brons till herrarna. Individuellt silver till Wagner och Slånvall - Wagner till samtliga grenfinaler i morgon Det svenska damlaget tog övertygande hem NM-guldet - senast detta hände var -96. - Veronica körde strålande idag säger en nöjd förbundskapten. - Hon hade ett fall i barr vilket kostade henne mångkampsguldet - skillnaden mellan henne och isländska Sis Kolsdottir var bara 0,35 poäng.. (Veronica har inte tränat barr sedan före Lyon pga sin förkylning) . - De övriga grenarna gick dock desto bättre. Veronica vann samliga övriga grenar med nytt personbästa både i fristående och i hopp och gick till samtliga grenfinaler, även i barr. I morgon kommer hon dessutom att köra sin egen 'Wagner' i friståendet, säger Söderberg. Hon visar på nytt sin stabilitet, det här känns riktigt bra! Näst bästa svenska individuellt i mångkampen var Josefine Backe som kom på 6:e plats. Bra gick det också för Björn Slånvall, Brommagymnasterna, som liksom Veronica tog individuellt silver, och även tävlar i morgondagens grenfinaler (samtliga utom hopp). Björn, som var snubblande nära att ta SM-titeln från nu trefaldige svenske mästaren Jimmi Boström, fick äntligen sin efterlängtade fullträff och körde igenom programmet utan någon miss vilket också innebar nytt personligt rekord. Poängresultaten från dagens tävlingar NM, damer, mångkamp: 1) Sverige 154,25, 2) Finland 153,15 3) Norge 152,4 NM, herrar, mångkamp: 1) Finland 251, 75 3) Danmark 245,35 3) Sverige 242,35 NM , damer mångkamp individuellt: 1) Sis Kolsdottir Isl 54,8 2) Veronica Wagner 54,45 3) Charlotte Buer, Norge 52,55 NM herrar individuellt 1) Saami Aalto Finland 86,1 2) Björn Slånvall 83,10 3) Riku Koivunen Finland 82,1 Wagners poäng i de olika grenarna idag: Hopp 13,775 i snitt (förstahoppet 13,95 vilket också är nytt pers, liksom snittpoängen), 1:a plats Fristående 14,2 (nytt pers) 1:a plats Bom 13,95 !:a plats Barr 12,35, 5:e plats Damernas förbundskapten Staffan Söderberg 070-531 62 86 Herrarnas förbundskapten Stefan Agnvall 073-5434567 Vänliga hälsningar! Birgitta Rittner, Gymnastikförbundet 070-3864400