Gymnastiken fortsätter att växa - barn- och ungdomssidan växer mest

Gymnastiken fortsätter att växa - barn- och ungdomssidan växer mest

Gymnastikförbundets medlemsstatistik för 2012 visar en ökning av det totala medlemsantalet från 209.733 (2011) till 213 570 (2012) -  en ökning med 3 837. Nästan hela ökningen ligger på barn- och ungdomssidan. 88 747 i åldrarna upp till 12 år innebär ökning med 3 631 jämfört med 2011. Också tävlingsgymnasterna ökar,  med 1 714 licensierade gymnaster till 23 275 (varav 20 674 truppgymnaster).
(Siffrorna för tävlingsgymnastiken bygger på antalet tävlingslicenser, övriga på medlemsstatistik enligt föreningarnas egna årsrapporter).

Antalet flickor upp till 12 års ålder har ökat med 2.549 och pojkar med 1.082 (+ 3.631). Totalt finns 88.747 flickor och pojkar inom barn- och ungdomsgymnastiken upp till 12 års ålder. Ytterligare drygt 24 000 är aktiva i gymnastiken i åldrarna 13 – 20 år.

Även antalet aktiva tävlingsgymnaster (med tävlingslicens) har ökat inom samtliga discipliner – från 21.558 till 23.272. Största disciplinen är som tidigare truppgymnastiken som ökat med 1 566 gymnaster till totalt 20 674. Resterande 1 714 fördelar sig på övriga discipliner (kvinnlig och manlig artistisk gymnastik, trampolin, rytmisk gymnastik, aerobic gymnastics och hopprep).

Gymnastikförbundets ordförande Malin Eggertz Forsmark kommenterar:  - Det är mycket glädjande att se hur basen i vår verksamhet fortsätter att växa. Det understryker ännu mer behovet av fler välutrustade lokaler för barn- och ungdomsgymnastiken. Köerna till barngymnastiken över hela landet är fortsatt ett stort problem för många medlemsföreningar - många vill ta emot fler men lokalbristen är ett hinder.

Drygt tusen medlemsföreningar finns över hela landet, stora och små. Många av dem har en mycket bred verksamhet där barngympa, Gymmix gruppträning och annan motionsgymnastik, och former av olika tävlingsgymnastik, samsas med helt nya verksamheter som till exempel parkour. En av dem är Gefle Gymnastikförening med tusen medlemmar, goda lokalförhållanden, och mycket genomtänkt inställning: ’Här är alla gymnaster, alla har samma värde’. Vi besöker föreningen i en ny film, gjord för internt bruk men samtidigt en bra illustration av Gymnastikförbundets verksamhetsidé: Rörelse hela livet!