Gymnastikförbundet fortsätter att växa - ordföranden varnar för nytt problem när kommuner satsar på neutrala bollhallar

Gymnastikförbundet håller ställningen som RF:s fjärde största förbund med flest antal kvinnliga medlemmar av alla medlemsförbund (enligt RF-statistik för 2005). Förbundets egen medlemsstatistik för 2006 visar dessutom fortsatt tillväxt med drygt 12 000 medlemmar, och räknar nu in 248 565 medlemmar. Drygt varannan medlem är under 21 år, var femte medlem 21 – 40 år och tre av tio medlemmar 41 år eller äldre. 8 av 10 medlemmar är kvinnor. Motsvarande statistik för tävlingsgymnaster finns ännu inte framme, men enligt 2005 års siffror är endast 10 procent av medlemmarna licensierade tävlingsgymnaster (också det en siffra som ökat flera år i rad). Att grunda med gympa - lekfull motorisk träning av viktiga grundfärdigheter som utvecklar barnens sinnen (inte bara motoriken) - är populärt och tyvärr finns fortsatt köer till barngymnastiken i åtskilliga föreningar. – Ledarbrist är ett problem för växande förbund, säger Gymnastikförbundets ordförande Malin Eggertz Forsmark, men vi jobbar sedan flera år hårt med ledarutveckling och ledarrekrytering för att kunna ta emot fler barn. - Inte bara fysisk inaktivitet är ett problem idag. Bland annat på GIH har forskare visat att allt fler barn har brister i sin motoriska grundträning. Kommuner som satsar på nya idrottsanläggningar för att råda bot på detta riskerar att ’bygga bort’ den viktiga, tidiga motoriska träningen när man satsar på ’neutrala’ bollhallar utan gymnastikutrustning, som är en viktig grund för att kunna träna de motoriska grundfärdigheterna. Detta skapar också ett växande problem. - Som företrädare för Sveriges största kvinnoidrottsförbund vill jag också betona jämställdhetsaspekten. Undersökningar har visat att pojkar och män nyttjar upp mot 80% av idrottsplatserna. Min bild är att det satsas mer på bollhallar/arenor än på specialhallar för gymnastik och andra mer flickdominerade idrotter. Därför har vi nu motionerat till årets Riksidrottsmöte för att få RF att ta initiativ till insatser som främjar killars och tjejers jämställda tillgång till idrottsanläggningarna. Mer information: Malin Eggertz Forsmark, ordförande i Gymnastikförbundet, 070-663 17 17 248 000 medlemmar i 1300 föreningar över hela landet www.gymnastik.se